| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت الله جوادی آملی:


تعریف غرب از عدالت، فرعونی است/عقل را بالا و اجماع را پایین بیاوریم

مفسر قرآن کریم گفت: موحد می‌گوید جای اشیاء را اشیاء‌آفرین معین می‌کند، ولی ملحد می‌گوید من خودم جای اشیاء را تعیین می‌کنم که سخنی فرعونی است؛ همین حرف را غرب هم می‌زند و می‌گوید قانون را ما باید تعیین کنیم.
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ۲۷ بهمن در درس تفسیر در مسجد اعظم قم با اشاره به گفت‌وگوی بهشتیان با یکدیگر گفت: بهشتیان در جواب هم می‌گویند ما در دنیا علاوه بر انجام تکلیف با دعا زندگی می‌کردیم و خدا را می‌خواندیم و خداوند هم «بر» و «رحیم» است و دعا را هم نسبت به فرزندان و هم گذشتگان مستجاب می‌کند.
وی افزود: بهشتیان می‌گویند ما در خاندان خودمان با اشفاق و دعا زندگی می‌کردیم که نشان می‌دهد دعا سهم تعیین‌کننده در زندگی دارد و نباید تنها به انجام وظیفه، بحث و درس و سفارش و توصیه بسنده کنیم زیرا خداوند مقلب‌القلوب است و دعا هم اثرگذار است.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: شبهات مشرکان حجاز در مورد پیامبر(ص) یا تهمت و یا واقعا شبهه بود؛ تهمت شاعری به پیامبر می‌زدند در حالی که انسان برای سخنانش یا باید دلیل عقلی و یا نقلی داشته باشد در غیر این صورت قابل گوش دادن نیست بنابراین عقل و شرع در مقابل هم نیستند، عقل چراغ است نه صراط‌آفرین و شریعت‌ساز بلکه راهنمای صراط است و قدرت فهم شریعت را دارد.
این مفسر قرآن با بیان اینکه باید گوش اجماع را در حوزه گرفت و پایین کشید و دست عقل را گرفت و بالا برد تصریح کرد: شارع مقدس گذشته از وحی و عقل، راه ایجاد می‌کند و مهندس است و حلال و حرام را تعیین فرمود؛ فرق اساسی قرآن با کتب فقهی این است که هم منشا قانون را خلق کرده و هم کیفیت بهره‌برداری از جهان را تعیین و راهنمایی کرده است؛  فرمود: ای انسان اگر می‌خواهی به مقصد برسی از خود و طبیعت و هوا و محیط زیست و … باید این طور بهره‌برداری کنی.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: در شرق و غرب عالم کسی نیست بگوید عدل چیز بدی است و همه نیز مفهوم آن را اعم از ملحد و کافر و … می‌فهمند که عدل قراردادن هر چیزی در جای خود است ولی جای اشخاص و اشیاء کجاست؟ موحد می‌گوید جای اشیاء را اشیاء‌آفرین معین می‌کند، ولی ملحد می‌گوید من خودم جای اشیاء را تعیین می‌کنم که سخنی فرعونی است چون او هم می‌گفت من رب اعلی هستم و الهی غیر از من نیست؛ همین حرف را غرب می‌زند و می گوید قانون را ما باید تعیین کنیم.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: براساس تعابیر قرآنی، کاری از عالم و عاقل ساخته نیست و اگر قرار است تحول در جامعه ایجاد شود و مردم اصلاح شوند نیازمند وجود قائم به علم و قائم به عقل مانند امام(ره) هستیم؛ اگر می‌خواهیم جلوی ازدواج سفید، گرانی، بیکاری و … را بگیریم و این سیاه چال را به مدینه فاضله تبدیل کنیم نیازمند قائم به علم و قائم به عدل و عقل هستیم وگرنه عالمی که تنها به درس و بحث می‌پردازد تنها مشکل فردی خود را حل کرده است.
وی تاکید کرد: ما به زهد و عبادت نزدیکتریم تا به علم و عقل، در حالی که عالم و عاقل مشکل درونی و فردی خود را حل می‌کند و اگر وجود حضرت ظهور کند با نام قائم به عقل و علم ظهور می‌کند و جهان متحول می‌شود.
این مفسر عنوان کرد: اهالی استکبار هم قائم به طغیان هستند زیرا دو جنگ جهانی راه انداختند و ۷۰ میلیون انسان را کشتند و  امروز هم جنگ نیابتی در عراق و سوریه و … دارند؛ اینکه امام فرمود شیطان بزرگ علتش همین است، تمام گوشه‌های خاورمیانه آتش به راه انداخته و کارخانه‌های سلاح‌سازی آنان سه شیفته برای آدم کشتن کار می‌کند.
انتهای پیام/
کد خبر : 41798
تاريخ ثبت خبر : 28 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:06
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)