| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

سیدمحمدکاظم رجایی در گفت‌و‌گو با طلیعه:


تصویب FATF در بلندمدت جز گرفتاری برای ما سودی نخواهد داشت

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: شاید تصویب FATF اثر روحی و روانی برگرفته از جهل مرکب ها بر بازار ارز در کوتاه مدت بگذارد اما در بلندمدت برای ما به جز گرفتاری هیچ سودی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، این روزها موضوع پیوستن ایران به کنوانسیون FATF با موافقت ها و مخالفت های زیادی روبرو شده است. عده ای پیوستن به این کنوانسیون را امری عادی و مطابق با قوانین بین المللی می دانند اما در سوی دیگر عده ای از کارشناسان پیوستن به آن را جواب دادن به یکی دیگر از بهانه های دشمنان کشور می دانند که هیچ ثمره و فایده ای برای کشور و نظام اقتصادی ندارد.

مخالفان این طرح معتقدند نباید در برابر بهانه جویی غرب پاسخ مثبت داد و جزئیات مبادلات بانکی و اقتصادی کشور را در اختیار بیگانگان قرار داد. یکی از این افراد حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) است که معتقد است پذیرش چنین کنوانسیون هایی هیچ ثمره ای برای کشور و نظام بانکداری ما ندارد زیرا بانک های کشور ما سالهاست که تحریم هستند. برای دانستن بیشتر نظریات وی گفت و گویی را با او داشته ایم که در ادامه آن را می خوانید. 

رجایی درباره پیوستن ایران به FATF گفت: این کنوانسیون یا سند ۲۰۳۰ و انواع کنوانسیون های دیگر طبق گفته مقام معظم رهبری تصادفی به کشور وارد نشده اند. این ها در راستای سیاست جهانی سازی و یکپارچه سازی و جهت دهی برای کم شدن نقش قوانین ملی و به سوی آنچه که نظام سرمایه داری می طلبد، برنامه ریزی شده اند.

وی افزود: خواسته غربی ها حد و پایانی ندارد و بعد از سند ۲۰۳۰، کنوانسیون FATF هم آخرین آنها نخواهد بود و این مطالبات زنجیره وار در راستای یکسان سازی ایدئولوژی ها به کشور وارد می شوند و تاثیر چندانی بر سیستم بانکی ندارند. سیستم بانکی ما تحریم شده و بعد از امضای این کنوانسیون باز هم تحریم خواهد بود زیرا آمریکا اراده کرده تا ما را تحریم کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این کنوانسیون به دنبال مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن نیست، گفت: کاملا مشخص است تامین مالی تروریسم توسط آمریکا و با پول عربستان سعودی و امارات و کشورهای کوچک خلیج فارس انجام می گیرد زیرا باید پول بدهند تا حاکم بمانند. از کنوانسیون FATF هیچ سودی برای پیگیری و مبارزه پول برای تروریسم نمی رسد. به همین دلیل آقای ظریف گفته بود که من و رییس جمهور هیچ تضمینی نمی کنیم که با تصویب FATF اتفاق خاصی بیوفتد.

رجایی ادامه داد: شاید تصویب FATF اثر روحی و روانی برگرفته از جهل مرکب ها بر بازار ارز در کوتاه مدت بگذارد اما در بلندمدت برای ما به جز گرفتاری هیچ سودی نخواهد داشت. دشمنان درصدد هستند آمار و اطلاعات سیستم بانکی و گردش مالی را در اختیار بگیرند تا با تعریفی که از تروریسم دارند، ردیابی و اعمال قدرت کنند و ما هم به تحریم بیشتر کشور کمک می کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون علوم انسانی ما بر پایه مکتب سرمایه داری تدریس می شود، گفت: عمده کشورها به FATF پیوسته اند اما مجبورند که بپذیرند. بعضی از آقایان هم دلیل پیوستن به FATF را ندادن بهانه به آمریکا بیان می کنند. کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد نباید گرا به دشمن بدهد.

رجایی بیان کرد: کشور ما باید بر اساس اهداف خود عمل کند زیرا هیچ اتفاق ناگواری نمی افتد. ما باید مصالح کشور خود را مدنظر قرار دهیم. دشمنان دائما به دنبال بهانه تراشی هستند. همان طور که در جریان مساله هسته ای به دنبال از بین بردن نیروگاه های هسته ای بودند اما بهانه ها به پایان نرسید و آمریکا از برجام خارج شد.

وی افزود: اطلاعات جابه جایی پول در سپاه از طریق FATF منتقل می شود درحالیکه این شفاف سازی در داخل وجود ندارد. هنوز مسئولان اقتصادی اطلاعات لازم را ندارند که هدایت گر نظام باشند. اولویت بیگانگان هستند یا مردم کشور؟ مقام معظم رهبری فرمودند که اگر برای مسائلی از قبیل پولشویی نیاز به قانون وجود دارد در داخل آن را وضع کنید. ایشان نسبت به این مساله تذکر دادند اما توجهی به آن نشد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: کتاب هایی که در آنها دولتمردان درباره جهانی سازی و امنیت ملی و نظام اقتصادی نوشته اند، مطرح کردند که جهانی سازی حتمی است و باید به آن پیوست و لذا مصمم در انجام آن هستند و کنوانسیون FATF هم قبل از آنکه به مجلس برای تصویب برود، دولتمردان آن را امضا کرده بودند.

سند FATF اخلال در یکی از ستون های اقتدار ما ایجاد می کند و هدف آن رسیدن به چنین مقصودی است و مابقی مباحث مطرح شده بهانه است

رجایی تصریح کرد: در کتاب های آقای رییس جمهور از جمله «امنیت ملی و نظام اقتصادی» و کتاب سه جلدی «نظریه سیاسی اسلام» این طور عنوان شده که جهانی سازی آغاز شده و ما باید ملحق به آن شویم. نظم جهانی از ما مطالباتی دارد و حتی یک روز تاخیر هم به ضرر ماست. این نظم مطالباتی از ما دارد که باید به آن تمکین کنیم.

وی ادامه داد: مطالبات نظم جهانی اول شامل الحاق به چنین کنوانسیون هایی ست. دوم استعفاء از نقش رهبری در دنیای جنوب یعنی سرنوشت کشورهایی مانند فلسطین و سوریه و یمن دیگر به ما ارتباطی نخواهد داشت تا به ما امکانات و زمینه رشد و اجازه فعالیت بدهند. سوم کاهش صنایع دفاعی و موشکی و عقب نشینی از عناصر اقتدار کشور.

رجایی با اشاره به اینکه دشمن بر عناصر اقتدار ایران حساسیت دارد، گفت: سند FATF اخلال در یکی از ستون های اقتدار ما ایجاد می کند و هدف آن رسیدن به چنین مقصودی است و مابقی مباحث مطرح شده بهانه است. ما با تصویب چنین کنوانسیون هایی هرگز نمی توانیم جلوی بهانه گیری های آمریکا را بگیریم مگر آنکه به خواسته های این کشور تن بدهیم مانند برخوردی که با عربستان سعودی دارد؛ دلارهای سعودی را می گیرد و از آن کشور حفاظت می کند.

رجایی افزود: در صورتی که سرمایه کشور خود را در اختیار آمریکا قرار دهیم، می توانیم مانند خاندان سعودی برای حدود ۹۰ سال بر سر قدرت باشیم و در این سالها انتخاباتی هم انجام نداده باشیم اما با این وجود باز هم دموکراسی در این کشور حاکم است. شاخص آزادی و FATF هم در اوج نگه داشته شده و حقوق بشر هم به طور کامل رعایت می شود حتی اگر به مردم یمن حمله کنید و آن کشور را نابود کنید.

به گفته وی اما اگر به خواسته های آمریکا تن ندهید حتی اگر شخص گناهکاری را زندانی کرده باشید، مساله حقوق بشر را رعایت نکرده اید.

رجایی در پایان سخنان خود گفت: مبنای انقلاب اسلامی ما توکل به خداوند است. «من یتوکل علی الله فهو حسبه: کسی که بر خدا توکل کند خدا برای او کافی است.» تا اکنون هر جا ما بر خدا توکل کردیم پیروز شده ایم. ما در جنگ گلوله و حتی سیم خاردار نداشتیم اما به موشک های نقطه زن رسیده ایم. اما در جایی مانند سیستم های بانکی که توکل بر خدا نداشته ایم و نیروهای ارزشی خود را در آن سیستم قرار ندادیم و تن به قوانین اسلامی ندادیم، ضرر کردیم. 

انتهای پیام/

کد خبر : 77660
تاريخ ثبت خبر : 17 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:56
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)