| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در دانشگاه امام خمینی(ره)؛


تشکیل جلسه کمیسیون آینده پژوهی همایش تمدن نوین اسلامی

دومین پیش نشست کمیسیون آینده پژوهی همایش ملی تمدن نوین اسلامی پنجشنبه 23 دی ماه ساعت 13 تا 15 در دفتر دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) درتهران برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دانشگاه شاهد، دومین پیش نشست کمیسیون آینده پژوهی همایش ملی تمدن نوین اسلامی پنج شنبه ۲۳ دی ماه از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در دفتر دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران برگزار گردید.

در این نشست دکتر محمد رحیم عیوضی استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دکتر غلامرضا گودرزی، دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) به ارایه دیدگاه پرداختند و دکتر حاکم قاسمی دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و دکتر حسین خزایی استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان ناقد حضور داشتند.

در ابتدا دکتر محمد رحیم عیوضی با اشاره به نقش محیط تمدنی در تمدن سازی گفت: محیط تمدنی ما در آینده شکل خواهد گرفت و این مبتنی بر نوع تعامل ما از هم اکنون با این سیر تمدنی است. از این لحاظ ضرورت مرکز آینده پژوهی و رصد تمدنی نوین اسلامی با پایش و پویش حرکت های تمدنی مشهود است.

photo_2017-01-16_09-16-06.jpg

وی اشاره کرد: پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی پدید آورد و با دگرگون شدن معادلات حاکم برزندگی جمعی، فضای مناسبی برای تمدن سازی دینی فراهم شد از این رو می توان گفت انقلاب اسلامی فرصتی بی بدیل را در اختیار متولیان معارف دینی قرار داد تا الگوی اجرایی تمدن اسلامی را طراحی و مراحل اجرایی آن را قدم به قدم دنبال کنند. بنابراین نظام اسلامی باید پروژه بزرگ طراحی الگوی توسعه اسلامی و ایجاد تمدن آرمانی اسلام را راهبری و پی گیری کند.

وی در ادامه به سناریوی های پیش رو برای تمدن نوین اشاره کرد: ۱- سناریوی همگرایی ۲- سناریوی واگرایی ۳- شکل گیری تمدن های غیر اسلامی ۴- همگرایی تمدنی

در ادامه جلسه دکتر غلامرضا گودرزی با اشاره به اینکه موتور محرکه تمدن نوین اسلامی هویت است بیان کرد: چه رابطه ای میان تمدن و هویت، و بالعکس وجود دارد؟ یکی از پیشران های تمدن هویت است؛ حال این هویت در مراحل مختلف، فردی، جمعی ، مجازی ، ملی و… شکل پیدا می کند که هویت تمدنی باید بتواند حلقه وصلی بین این هویت ها باشد.

وی افزود: در این که هویت و تمدن مفاهیمی اند که با یکدیگر رابطه ای دائمی و متقابل دارند، و در فرایند همین تأثیر و تأثر است که دائما در حال تحول، ساخته شدن، نوشدن و یا در روند معکوس، در معرض زوال و ضعف و نابودی اند، تردیدی نیست. هویت و تمدن هم چون دو همزاد هستند؛ یعنی تمدن زمانی آغاز به تولد می کند که هویت متولد شده باشد.

این محقق تصریح کرد: نوشوندگی تمدن، جلوه ای از نو شوندگی هویت است و بالعکس. بنابراین، در این که بدون شکل گیری هویت هیچ تمدنی متولد نمی شود و یا در صورت تولد هم چون موجودی نارس و معلولی خواهد بود که بزودی نابود خواهد شد و اصرار بر حفظ آن، نابودی همراهان را برعهده خواهد داشت نیزتردیدی نخواهد بود.

وی در پایان سخنانش گفت: تصاویر هویت در آینده را می توان به شکل ۱- هویت سوزی (محتمل ترین گزینه) ۲- هویت مشترک ۳- هویت نیابتی نام برد.

سپس ناقدین به ارایه دیدگاه های خود در مورد مطالب ارایه شده پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر : 39236
تاريخ ثبت خبر : 28 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:42
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)