| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از سوی حجت‌الاسلام بهمنی انجام گرفت:


تشریح ۴ راهبرد اسلامی‌سازی علوم/ در دوران «پیشاصدری» هستیم

عضو هیئت علمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه شهید صدر در دوران ابتدای انقلاب که سخن از اسلامی‌سازی علوم می‌شد از نظریه‌پردازی سخن می‌گفت: اظهار کرد: به عقیده من با وجود اندیشمندی مانند شهید صدر، ما هنوز در دوره «پیشاصدری» هستیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، آخرین روز همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، با عنوان «توسعه مطالعات نظام‌سازی قرآنی» صبح امروز، چهارشنبه، ۱۸ اسفند، با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به عنوان سخنران اول این همایش در موضوع «بررسی چهار مفهوم اساسی در نظام‌سازی قرآنی» سخنرانی کرد.

وی اظهار کرد: سخنان بنده به ۴ مفهوم اسلامی‌سازی علوم، علوم انسانی اسلامی یا قرآن‌بنیان، نظام‌سازی قرآن‌بنیان و نظریه‌پردازی قرآن‌بنیان می‌پردازد. این ۴ مفهوم اساسی بوده که به ترتیب به ذهن جامعه علمی در دوره پس از انقلاب منتقل شده است.

بهمنی اظهار کرد: از آغاز انقلاب بحث اسلامی‌سازی با اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها آغاز شد و پس از مدتی این مفهوم به اصصلاح اسلامی‌سازی علوم تغییر پیدا کرد و پس از آن به علوم انسانی اسلامی متمرکز شدیم زیرا اسلام قطعا درباره علوم انسانی سخن گفته است.

وی افزود: پس از این مرحله مفهوم دیگری با عنوان نظام‌سازی شکل گرفت، زیرا علوم با انباشت گزاره‌ها که مستلزم نظریه است شکل می‌گیرد، لذا ذهن متفکران ما متوجه مفهوم جدید نظام‌سازی شد اما برای نظام‌سازی نیاز به نظریه‌پردازی بود.

بهمنی عنوان کرد: لذا یک تطور مفهومی چهارگانه گذرانده شده است و از مفاهیم اعم به اخص رسیدیم. البته ما افرادی مانند شهید صدر را داشتیم که در اول انقلاب که صحبت از اسلام‌سازی علوم گفته می‌شد، از نظریه‌پردازی سخن گفتند. به عقیده من با وجود اندیشمندی مانند شهید صدر، ما هنوز در دوره «پیشاصدری» هستیم.

وی تاکید کرد: در نظریه بر کشف انتزاعی‌ترین مفهوم تمرکز می‌شود و با کشف آن مفهوم سایر مفاهیم ذیل آن سازمان می‌‌یابد. ما از لحاظ سیر مفهومی از کلی به جزئی رسیدیم اما از حیث تحقق ناگزیر به حرکت بالعکس هستیم.

بهمنی در پایان به ۴ راهبرد اسلامی‌سازی علوم اشاره کرد و گفت: این راهبردها شامل تغییر نگرش، تفریع فروع از اصول، نظارت و مدیریت بر علوم و جمع میان قرائت قرآن و قرائت هستی است. 

انتهای پیام/

کد خبر : 43298
تاريخ ثبت خبر : 18 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 15:10
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)