| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در گفتگو با مرتضی جوانعلی آذر؛


تشریح فعالیت‌ دفتر مطالعات مدیریت اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)

مدیر دفتر مطالعات مدیریت اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) به تشریح فعالیتهای این مرکز در این دانشگاه پرداخت.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مرتضی جوانعلی آذر عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) به رابطه میان مدیریت و دین اسلام اشاره کرد و گفت: معتقدم حتی نیاز نیست واژه‌ مدیریت اسلامی را به کار ببریم؛ یعنی اگر یک نفر به معنای جامع کلمه مسلمان باشد و مدیریت کند و اقتضائات مسلمانی را در نحوه مدیریت کردنش رعایت کند، مدیریتش اسلامی خواهد بود.

جوانعلی آذر افزود: هر مسلمانی یک سری مبانی و ارزش هایی دارد که اگر می‌خواهد در کارش هم مسلمان باشد و این مسلمانی محدود به عرصه‌های عبادی زندگی او نشود، نمی‌تواند آن‌ها را زیر پا بگذارد. بالطبع در همین راستا است که در تصمیماتش آخرت را هم در نظر می‌گیرد، در تعاملاتش با انسان‌ها نگاه اسلامی به انسان را مد نظر قرار می‌دهد و برای مثال انسان را صرفاً موجود اقتصادی، اجتماعی، قدرت طلب و … قلمداد نمی‌کند و در تمام تصمیماتش لزوم تبعیت از ارزش‌های اسلامی را لحاظ می‌کند.

وی درباره دفتر مطالعات مدیریت اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) که مسئولیت آن را به عهده دارد نیز، گفت: گروه مطالعات مدیریت اسلامی مدت زیادی است که در دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) تشکیل شده، اما در گذشته این گروه بیشتر گروهی غیر رسمی بود که تعدادی از اساتید در آن مشغول به فعالیت بودند؛ اما از حدود سه سال قبل این دفتر به صورتی رسمی‌تر و در ساختار دانشکده به عنوان یک دفتر مطالعاتی تعریف شد و هدف خود را نیز آموزش، پژوهش، آموزشِ پژوهش، ترویج و کاربردی سازی مدیریت اسلامی قرار داد.

این دفتر دارای تعدادی هسته‌ پژوهشی است که برخی از آن‌ها عبارتند از هسته فقه الاداره، هسته مطالعات حدیثی، هسته تفسیر مدیریتی، هسته سیره معصومان علیهم السلام از نگاه مدیریت، هسته تمدن اسلامی و … که اغلب این هسته‌ها اکنون کار خود را شروع کرده اند

بازنگری سرفصل دروس برای نزدیک تر شدن به علوم انسانی اسلامی

وی با اشاره به کارکرد اصلی این مرکز افزود: مقام معظم رهبری در زمان مدیریت و هیات امنای جدید دانشگاه راهبردهایی را به اعضاء هیئت امناء ابلاغ کرده‌اند که دانشگاه باید آنها را عملیاتی کند. یکی از این راهبردها بازنگری سرفصل دروس برای نزدیک تر شدن به علوم انسانی اسلامی است.

جوانعلی آذر در ادامه گفت: در همین راستا این دفتر، فعالیت های خود را با ماهیتی پژوهشی برای اقداماتی نظیر بازبینی سرفصل های موجود، طراحی دوره دکتری، طراحی دوره های تخصصی آشنایی با معارف اسلامی در راستای مدیریت اسلامی و … آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: این دفتر دارای تعدادی هسته‌ پژوهشی است که برخی از آن‌ها عبارتند از هسته فقه الاداره، هسته مطالعات حدیثی، هسته تفسیر مدیریتی، هسته سیره معصومان علیهم السلام از نگاه مدیریت، هسته تمدن اسلامی و … که اغلب این هسته‌ها اکنون کار خود را شروع کرده و در مسیر تحقق بخشی به هدف بیان شده هستند.

جوانعلی آذر اضافه کرد: اعضای این هسته ها هم عمدتاً همان اعضای هیئت علمی دانشکده هستند که در قالب و ساختاری ماتریسی علاوه بر فعالیت در یکی از گروه‌های آموزشی دانشکده (یعنی مدیریت بازرگانی، دولتی، صنعتی و مالی) با توجه به علاقه مندی شخصی در یکی از هسته‌های پژوهشی دفتر مطالعات مدیریت اسلامی نیز فعالیت می‌کنند.

کسانی که در این دفتر حضور دارند از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) هستند که در هر دو حوزه مدیریت و معارف اسلامی نظیر دروس عربی، فقه و اصول، تفسیر، منطق، تاریخ اسلام و … مطالعات آکادمیک داشته اند

وی با اشاره به اهدافی که مرکز مطالعات مدیریت اسلامی دنبال می کند، افزود: این مرکز در برخی از زمینه هایی که پیش از این بیان شد گام هایی را برداشته است و البته در حوزه‌ بازنگری سرفصل دروس که در راستای راهبردهای مقام معظم رهبری است، کار را به گونه‌ای جدی‌ترشروع کرده است.

مسئول دفتر مطالعات مدیریت اسلامی در پاسخ به امکان جذب برخی از علاقه مندان به مدیریت اسلامی در این دفتر که در خارج از دانشگاه امام صادق (ع) قرار دارند گفت: این مطالعات دو آشنایی جدی را می طلبد. اول آشنایی با مدیریت و دوم آشنایی با معارف اسلامی؛ به همین خاطر در فاز اول بسیار سخت می توان از بیرون از دانشگاه افرادی را جذب کرد، زیرا کسانی که در این دفتر حضور دارند از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) هستند که در هر دو حوزه مدیریت و معارف اسلامی نظیر دروس عربی، فقه و اصول، تفسیر، منطق، تاریخ اسلام و … مطالعات آکادمیک داشته اند.

وی افزود: این در حالی است که علاقه مندانی که در سایر دانشگاه ها قصد آغاز پژوهش یا مطالعه در این زمینه را دارند، اغلب به دنبال مراکزی هستند که رویکردی آموزشی داشته باشند. به همین خاطر ضمن احترام به انگیزه های علاقه مندان به این حوزه، متاسفانه به واسطه برخی از نیازها و اولویت های درونی دانشکده، در سال جاری برنامه خاصی جهت ارائه آموزش های لازم در زمینه مدیریت اسلامی یا پژوهش های مدیریت اسلامی در نظر گرفته نشده است، هر چند امیدواریم در سال‌های آتی در این زمینه نیز برنامه هایی طراحی خواهد شد.

وی در پایان سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا شما برنامه ای برای ترویج سرفصل های مدیریت اسلامی تهیه شده در این دفتر در سایر دانشگاه ها دارید یا نه؟ نیز گفت: این کار یعنی تهیه و تعیین سرفصل به نحو قانونی وظیفه وزارت علوم و شورای تحول در علوم انسانی است، اما طبیعتاً مجموعه دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) این آمادگی را دارد که در زمینه طراحی سرفصل های جدید به شورای تحول کمک کرده و برای دروس مختلف سرفصل پیشنهاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 44815
تاريخ ثبت خبر : 6 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)