| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛


ترجمه کتاب «هنر اسلامی» منتشر شد

کتاب «هنر اسلامی» نوشته آنت هاگدورن و نوربرت ولف، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اسلامی و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی چاپ و روانه بازار شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ کتاب «هنر اسلامی» نوشته آنت هاگدورن و نوربرت ولف، به همت صادق رشیدی و فاطمه رمضانی و با نظارت دکتر خشایار قاضی‌زاده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجمه شده است، منتشر شد.

هدف از ترجمه این کتاب که نوعی معرفی کلی و در عین حال توصیفی در باب گونه‌های هنر اسلامی در سرزمین‌های مختلف می‌باشد، در اختیار گذاشتن تجریبات نظری و پژوهشی محققان غربی درخصوص هنر اسلامی است.

نویسندگان این اثر با اشاره به اینکه در هنر اسلامی ویژگی‌ها و مولفه‌هایی وجود دارد که آن‏ را از دیگر هنرهایی که با این صفت همراه نیستند متمایز می‌کند، تأکید می‌کنند که  این تمایز و تفاوت نه از جهت ارزش‌گذاری و ارجح دانستن آن است، بلکه از حیث سازوکار و ساختار و زیبایی‌شناختی و فرهنگی است. آنها همچنین تأکید می‌کنند که هنر اسلامی برخلاف مسیحیت و بودایی، فقط شامل سوژه‌های مرتبط با مذهب نیست و به‌ طور کلی این نوع هنر و این شیوه اجرایی به قرن اول هجری باز می‌گردد، زمانی که اسلام علاوه بر عربستان در کشورهای دیگر نیز رواج یافت.

سعی نویسندگان در کتاب هنر اسلامی بر آن بوده که نحوه تأثیرگذاری کشورهای مسلمان بر یکدیگر و همچنین شرح پیشرفت هنر اسلامی از آغاز تاکنون را بررسی کنند. آنها همچنین کوشیده‌اند تا هنر اسلامی را از حیث زیبایی‌شناختی و با در نظر گرفتن تاثیر محیط‌های فرهنگی و جغرافیایی در شکل‌گیری آثار هنری بررسی کنند. خوشنویسی، تذهیب، سفالگری، نقاشی و… از شاخه‌های هنری بحث شده در این کتاب است.

کتاب با بررسی مختصر سیر تاریخی هنر در سرزمینهای اسلامی آغاز می‌شود و تا دوره قاجار ادامه می‌یابد. در بخش‌های بعدی با توصیف نمونه‌های تصویری از هر دوره، شاخه‌های گوناگون هنری معرفی می‌شود. هنر دنیای اسلام،‌ شرق دریای مدیترانه در قرون وسطی، هنر ایرانی در دوران حکومت مغول‌ها، هنر در سلسله گورکانی هند،‌ هنر عثمانی،‌ هنر ایرانی در دوره قاجار،‌ هنر مدرن،‌ هنر دوران اوایل اسلام،‌ هنر دوران میانه اسلام،‌ مصورسازی کتاب‌ها و‌ تنوع هنری در گستره حکومت‌های اسلامی، از عناوین مندرج در این کتاب است.

کتاب «هنر اسلامی» در ۱۱۶ صفحه، رنگی، مصور و در شمارگان ۱۵۰۰ به بهای ۷۰۰۰۰ ریال برای اولین بار توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی منتشر شده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

انتهای پیام/

کد خبر : 12468
تاريخ ثبت خبر : 3 آذر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:18
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)