| امروز سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مصطفی دری خبر داد:


تربیت ۲۰۰ محقق در کارگاه‌های روشمندسازی علوم اسلامی

مدیر طرح روشمندسازی علوم اسلامی از برپایی ۱۵ کارگاه برای روشمندسازی علوم اسلامی و تربیت ۲۰۰ محقق در این کارگاه‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی دری، مدیر طرح روشمندسازی علوم اسلامی در نشست خبری با بیان اینکه این طرح در سال ۹۷ با محوریت فقه انجام می‌شود بیان کرد: اجتهاد روشمند در گام اول نیازمند نگارش محتوای روشمند است؛ لذا طرح «مشق اجتهاد» که عنوان کارگاه‌های در راستای روشمندسازی علوم اسلامی است برای پاسخ به این نیاز ایجاد شده است.

وی افزود: این کارگاه‌ها در تابستان در چهار شهر و در قالب ۱۵ کارگاه به دنبال پاسخ به این نیاز است؛ برای برپایی این کارگاه‌ها شورای علمی طراحی شده است و کسانی مانند آیات مبلغی، الهی خراسانی و … در آن حضور دارند و نظارت علمی دارند.

دری اظهار کرد: هدف کارگاه‌ها، توانمندسازی برای تربیت محققان جدی در عرصه فقه است؛ عمده کارگاه در قم و مابقی در مشهد، تهران و اصفهان خواهد بود و امیدواریم به مراکز دانشگاهی و شهر‌های دیگر کشور وارد شود.

مدیر طرح روشمندسازی علوم اسلامی تصریح کرد: این کارگاه‌ها با مشارکت مراکز فقهی برگزار می‌شود و علت آن این است که بسیاری از نخبگان حوزوی به برنامه‌های عمومی علمی حوزه اعتنایی ندارند، ولی اگر برنامه‌ای با مشارکت موسسه و مرکز مربوطه آنان باشد با اقبال بیشتری روبرو است.

وی با بیان اینکه کسانی باید در این کارگاه‌ها حضور داشته باشند که جزء نخبگان مراکز فقهی باشند و دوره‌ای باشد که نگارش مقاله در آن تضمین شده باشد اظهار کرد: با همه مجلات داخلی مراکز و علمی پژوهشی کشور ارتباط و رایزنی شده تا مقالات تولید شده در یکی از این نوع مجلات منتشر شود.

دری بیان کرد: آفاق فقه‌پژوهی مانند فقه پزشکی و …، دو جلسه روش تحقیق به صورت کارورزی، مباحث نرم‌افزاری و آشنایی با نرم افزار‌های فقهی و کار با پایگاه‌های علوم اسلامی، روش استناددهی به منابع مهم فقهی و چند جلسه برای نگارش طرح تفصیلی مقاله از جمله برنامه‌ها است و چالش‌های مهم فقه و دنیای معاصر نیز از دیگر برنامه‌های این کارگاه است.

وی با بیان اینکه ارتباط با محققان در سایت مشق اجتهاد خواهد بود و امیدواریم تا اختتامیه ۲۰۰ محقق را به دایره فقه‌پژوهان ارائه کنیم گفت: روش آموزش در حوزه و کلاس‌های کم و استفاده از استادان جوان و اینکه یک فرد می‌تواند درسی را که خوانده تدریس کند از وجوه بارز و نقاط وقت آموزش در حوزه است، اما برخی موارد از جمله کثرت تولید مقاله و پایان نامه از جمله وجوه ممیزه دانشگاه است که می‌تواند در حوزه نیز دنبال شود.

وی در پاسخ به سؤال ایکنا که چه میزان این کارگاه‌ها به سمت رفع نیاز‌های زمان حرکت خواهد کرد گفت: برنامه‌ریزی ما برای این است که صددرصد خروجی‌های این کارگاه‌ها، در زمینه فقه حکومتی، مقاله بنویسند البته اینکه نظریات تولیدی حوزه چه مقدار وارد عرصه اجرا می‌شود بر عهده محقق نیست.

انتهای پیام/

کد خبر : 71281
تاريخ ثبت خبر : 16 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:19
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)