| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از علی نصیری؛


تربیت در کلام جوادالائمه(ع)/درخواست نصیحت از حضرت

حجت الاسلام علی نصیری رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در یادداشتی با عنوان روایتی درس آموز از امام جواد(ع) به تفسیر حدیثی از این امام همام پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد در یادداشتی با عنوان روایتی درس آموز از امام جواد(ع) به تفسیر حدیثی از این امام همام پرداخته است:
وَ قالَ لِأبی جَعْفرِ الْجَوادُ(ع) رَجُلٌ: أوصِنی:
قالَ علیه السلام: وَتَقْبَلُ؟ قالَ: نَعَمْ.
قالَ: تَوَسَّدِ الصَّـبْرَ وَاعْتـَنِقِ الْفـَقْرَ وَارْفَضِ الشَّهَواتِ وَخالِفِ الهَوى وَاعْلَمْ أنَّکَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللّه ِ فـَانْظُرْ کَیْفَ تـَکُونَ.
مردى از امام جواد (ع) درخواست نصیحت کرد.
حضرت فرمود: مى پذیرى؟ گفت: آرى.
فرمود: صبر را بالش خودساز، فقر را در آغوش بگیر، لذتهـا را رهـا کن، بـا هـوس مخـالفت کـن ، و بدان که هرگز از دید خداوند بیرون نیستى، پس آنـگاه ببین در چـه حـالتى هسـتى.
فقرات این گفتار جامع را مرور کنیم:
۱- تَوَسَّدِ الصَّـبْرَ؛ زیرا بن مایه همه بندگی صبر است؛ بندگی خداوند و انجام وظایف عبودیت صبوری می خواهد؛ چنان که ترک گناهان و لذایذ دنیوی نیازمند صبر است؛ همان گونه که باید با صبوری این همه ناراستی ها از دوست و دشمن را تحمل کرد.
۲- وَاعْتـَنِقِ الْفـَقْرَ؛ می تواند یکی از مفاهیم مورد نظر امام از فقر؛ همان زندگی زاهدانه یا فقر اختیاری و عامدانه باشد. زهد؛ یعنی بی رغبتی به دنیا.
تردیدی نیست که اقبال شگفت آور بسیاری از مردم به انباشت زر و سیم، آنان را از هر گونه رشد و تعالی بازداشته است. به قول حافظ: که قارون را غلط‌ها داد سودای زراندوزی
۳- وَارْفَضِ الشَّهَواتِ؛ پیداست مراد امام شهوات گناه آلود است؛ همان شهواتی که امروزه بخشی از آن در قالب شهوات شنیداری و دیداری بسیاری از جوانان و نوجوانان را فریفته و در دام گناه فرو افکنده است. آیا بدون کنار زدن شهوات گناه آلود می توان نردبان تعالی را طی کرد؟!
۴- وَخالِفِ الهَوى؛ ریشه همه گناهان حبّ به دنیا و هوا طلبی است؛ همان واژه ای که برای بسیاری آشنا است: «دلم چنین می خواهد»؛ «میلم چنین می طلبد.» پیداست که پیروی امیال نفسانی به منزله سوار شدن بر اسبی چموش است که بی درنگ انسان را در دره بیچارگی، بدنامی و بدعاقبتی ساقط خواهد کرد.
۵- وَاعْلَمْ أنَّکَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللّه ِ فـَانْظُرْ کَیْفَ تـَکُونَ؛ این جمله به گمانم از همه فقرات دیگر شیرین تر و پرمعناتر است. باور به حضور خداوند انسان را مودب بار می آورد و ادب جوهر و جان همه اخلاق و اخلاق مداری است.
خداوند به همه توفیق نیوشیدن گفتار سراسر درس و عبرت اهل بیت (ع) ارزانی دارد و دست و دامان ما را از برکات رشد و تعالی معنوی لبریز فرماید.

انتهای پیام/

کد خبر : 51775
تاريخ ثبت خبر : 31 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:17
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)