| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

احمد زادهوش در گفتگو با طلیعه:


تحول و تغییر نگرش از توجه به خود و خودسازی شروع می شود

رئیس مرکز جامعه المرتضی(ع) عنوان کرد: اساسی ترین و اولین رویکرد در مسیر دست یابی به سبک صیحی زندگی، ایجاد تحول و دگرگونی در خود انسان است؛ پاره ای ازاوقات، دلسوزی و تلاش برای هدایت سایر افراد و جامعه، آدمی را از رسیدگی به خود و نفس خویش باز می دارد؛ این نکته یکی از کلیدی ترین و مهمترین ترین اثرگزاری های شیطان بر آدمی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، تأثیر و جایگاه ادعیه و تذکرات الهی در باوراجتماعی و رویکرد صحیح و منطقی مواجهات اجتماعی ذیل منویات دینی و اسلامی و همچنین تبیین راهکارهای صحیح دست یابی به مسیر و روش درست سبک زندگی و ایجاد حال نیکو و حال احسن در مناسبات اجتماعی و حتی رسیدگی به معنای درست زیست در مراتب خانوادگی، اموری بود که ما را بر آن داشت تا در سال جدید با حجت الاسلام والمسلمین احمد زادهوش، رئیس مرکز جامعه المرتضی(ع)، گفتگویی ترتیب دهیم و در آن به مراتب رسیدن به «حال احسن» بپردازیم.

*استاد، تاثیر این ادعیه شریف مانند؛«حول حالنا الی احسن الحال» و تکرار مکرر آن، چه معنی و مفهومی دارد؟ مصادیق تغییر و متحول شدن و رسیدن به حال خوب در چه مؤلفه هایی نهفته است؟

تکرار و یادآوری یک ذکر و مسئله، به طور قطع در حک و ثبات و اثرگزاری آن مفهوم در بطن و جان آدمی تأثیرگزار است. به طور نمونه مادری را می بینید که در تمام مدت می خواهد به فرزند خود گفتن و حرف زدن بیاموزد، این مادر هر چند که سخت و طاقت فرسا خواهد بود، ولی تمام سعی خود را می نماید که با تکرار بی حد کلمات، فرزند خود را به آموزش و یادگیری و حرف زدن وا دارد؛ امکان دارد این کار سخت، مدت های متمادی طول بکشد، ولی مادر دلسوز قطعاً تا رسیدن به نقطه مورد نظر و به حرف درآمدن نوزاد، دست از کار نخواهد کشید.

تکرار و مداومت در معنی و کلامی، باعث تلنگر و اثرپذیری انسان خواهد شد و این تلنگر او را از رفتن به بیراهه باز خواهد داشت. امیدواریم خداوند در پرتو این حیات بهجت انگیز طبیعت واین پرتو جدید زندگی و سرآغاز فصل بهار، از آن شمیمی که بر روح مرده طبیعت می دمد، در کالبد تمامی انسانها و جوامع بشری بدمد و باعث احیای مجدد دلهای مرده انسانها شود

دلهای ما نیز همانند این مثال است، دلهای ما می باید دائماً با زبان، مورد تلقین و تکرار ادعیه و تذکرات قرار گیرند؛ اولین کسی هم که کلمات و سخنان انسان را خواهد شنید کسی نخواهد بود جز خود انسان. این نکته که در سوره مبارکه «الرحمن»، خداوند به مراتب یاد می نماید:«فبایّ الا، ربّکما تکذّبان» نشان دهنده این است که، تکرار و مداومت در معنی و کلامی، باعث تلنگر و اثرپذیری انسان خواهد شد و این تلنگر او را از رفتن به بیراهه باز خواهد داشت. امیدواریم خداوند در پرتو این حیات بهجت انگیز طبیعت واین پرتو جدید زندگی و سرآغاز فصل بهار، از آن شمیمی که بر روح مرده طبیعت می دمد، در کالبد تمامی انسانها و جوامع بشری بدمد و باعث احیای مجدد دلهای مرده انسانها شود.

*به نظر شما در باب ذکر شریف «حول حالنا الی احسن الی حال» و تأثیرگزاری این معنی در کالبد جامعه و تسری این مفهوم در لایه های مختلف اجتماعی و فرهنگی، چه رویکردهایی می بایست مد نظر قرار گیرد؟ اصولاٌ ایجاد سبک صحیح زندگی بر این اساس چگونه حاصل خواهد شد؟

اساسی ترین و اولین رویکرد در این مسیر، ایجاد تحول و دگرگونی در خود انسان است؛ پاره ای ازاوقات، دلسوزی و تلاش برای هدایت سایر افراد و جامعه، آدمی را از رسیدگی به خود و نفس خویش باز می دارد؛ این نکته یکی از کلیدی ترین و مهم ترین اثرگزاری های شیطان بر آدمی است. اگر فرد فرد جامعه، خود دچار تغییرودگرگونی شوند به طور قطع، باعث ایجاد تغییر در سراسر جامعه خواهند شد. انسانی که خود دارای نورانیت و راستی قامت گردد، می تواند نورانیت و دستگیری را به سایرین نیز هدیه کند؛ چگونه می توان از کسی که خود نیازمند کمک و یاری است، انتظار دست گیری و یاری داشت؟ چگونه از کسی که خود بی علم و دانش است می توان انتظار داشت که به دیگران علم و دانش بیاموزد؟

انسانی که خود دارای نورانیت و راستی قامت گردد، می تواند نورانیت و دستگیری را به سایرین نیز هدیه کند؛ چگونه می توان از کسی که خود نیازمند کمک و یاری است، انتظار دست گیری و یاری داشت؟

در این مقال باید گفت که مشکل اساسی این است که انسانها، همگی به دنبال یک الگوی اجتماعی هستند و این نکته در رسیدن به تعالی و سبک صحیح زندگی، یک آفت و آسیب خواهد بود. انسانهایی که خود بیدارهستند و خواهان رسیدن جامعه به تعالی و سبک صحیح زندگی هستند، در قدم اول می بایست به خود توجه داشته باشند و مراتب خود را صحیح و درست نمایند. این افراد اگر به خود توجه و اهتمام نمایند، حتی اگر اثری و کتابی هم ننویسند و یا سخنرانی هایی نیز نداشته باشند و هم اینطور در مباحثات مختلف نیز وارد نشوند، می توانند باعث ایجاد تحول و نگرش جدید در جامعه شوند. اگر انسان خود به مقام صحیح انسانی و بشری دست یابد، شعاع وجودی آن، اطراف و اکناف را مورد تأثیر قرار خواهد داد و هرچه این نور قوی تر و نورانی ترباشد، شعاع تأثیرگذاریش نیز بیشتر خواهد شد.

*آیا این تأثیرات در محیط های کوچک اجتماعی، مانند دید و بازدیدهای خانوادگی و نوروزی نیز قابلیت دست یابی و اثرگذاری خواهند داشت؟

انسان خودساخته و دارای اثرگزاری قوی، در همین دید و بازدیدهای نوروز نیز می تواند بر سایرین اثر بگذارد؛ ادب و معنویت و صفا و صمیمیت این افراد، قطعاً باعث جلب توجه و گرایش سایر افراد به آنها خواهد شد. کلمات و گفتار نیکوی این افراد می تواند برای سایر افراد خانواده، الهام بخش و نوید دهنده باشد. شما در اجتماع و حتی در نهاد خانوادگی می بینید افراد، به کسانی که دارای خودسازی بالاترو والاتری هستند و به تعبیری، نورانیت و معنویت بیشتری دارند، بهتر و باارزش تر احترام می گذارند، این معنی خود گویای تأثیرگذاری افراد خود ساخته و مسلط بر نفس خود، بر دیگران است.

انسان خود ساخته و دارای اثرگزاری قوی، در همین دید و بازدیدهای نوروز نیز می تواند بر سایرین اثر بگذارد؛ ادب و معنویت و صفا و صمیمیت این افراد، قطعاً باعث جلب توجه و گرایش سایر افراد به آنها خواهد شد؛کلمات و گفتار نیکوی این افراد می تواند برای سایر افراد خانواده، الهام بخش و نوید دهنده باشد

بنابراین می توان گفت: خوبی و راستی به هر طریق خود را نشان خواهد داد و راه را برای اثربخشی خود باز خواهد کرد. بنابراین برای تحول اجتماعی و دسترسی به سبک صحیح و درست زندگی، اولین قدم، تغییرومراقبت و مداومت بر خود و وجود فطری خود است. این رویه، قطعاً با دستور العمل و ابلاغیه به سرمنزل مقصود نخواهد رسید؛ درست است که در ادعیه ذکر شده است «حول حالنا الی احسن الحال» ولی در همین امور نیز اولین قدم تمرکز و پرداختن به خود است، همانگونه که در دعا می خوانیم:«یا مقلب القلوب، ثبت قلبی علی دینک»، یعنی ای متحول کننده قلوب، در اولین قدم، قلب مرا در راه دینت ثابت و پایدار بگردان.

به نظر می رسد که ما می بایست در ابتدا به خود رسیدگی و اهتمام داشته باشیم که اگر به خود پرداختیم آن زمان است که می توانیم بر اطراف و پیرامون خود تأثیر بگذاریم. انسانهایی که در اجتماع دارای مناصب و جایگاه هایی هستند؛ اعم از سخنران و مدیر و مسئول گرفته تا معلم و استاد، اگر می خواهند روش ومسلکشان باعث تحول و تغییر در مردم و اجتماع شود، می بایست ابتدا این رویه و نگرش را در خود اجرا نمایند و با پردازش به خود، باعث تأثیر و اثربخشی بر دیگران شوند.

انتهای پیام/

کد خبر : 43568
تاريخ ثبت خبر : 6 فروردین 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:49
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)