| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

روش شناسی علوم اجتماعی به قلم خسروپناه منتشر شد


تحول علوم‌انسانی در سه عرصه بهینه‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی تحقق پیدا می‌کند

تحول علوم انسانی در سه عرصه بهینه‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی تحقق می‌یابد؛ این تحول در هر سه عرصه به فلسفه علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ کتاب «روش شناسی علوم اجتماعی» به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تحریر و تنظیم مهدی عاشوری از سوی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

بنا بر این گزارش، این کتاب در زمینه فلسفه علوم انسانی است که از دغدغه‌های اصلی مؤلف و از ضرورت‌های عصر حاضر جوامع اسلامی است؛ تحول علوم انسانی در سه عرصه بهینه‌سازی، بومی‌سازی و اسلامی‌سازی تحقق می‌یابد. این تحول در هر سه عرصه به فلسفه علوم انسانی مبتنی بر مبانی اسلامی نیاز دارد، چون علوم انسانی متعارف نیز مبتنی بر فلسفه معینی هستند.

این اثر درصدد است تا علاوه بر گزارش کوتاه توصیفی و انتقادی از روش‌های متعارف مدرن و پسامدرن در حوزه علوم انسانی، به تبیین روش‌شناسی حکمی ـ اجتهادی بپردازد؛ روش‌شناسی حکمی ـ  اجتهادی یکی از کاربست‌های رئالیسم شبکه‌ای است. رئالیسم شبکه‌ای صدق را مطابقت پنجره‌ای مفاهیم با ساحت‌های واقع و نفس‌الامر می‌داند و معیار صدق را بداهت نظام‌مند کارآمد معرفی کرده است.

این مدل از رئالیسم از بدیهیات اولی و ثانوی به گزاره‌های نظری می‌رسد و سپس به منظومه و نظام معرفتی دست می‌یابد. این نظام معرفتی، معیاری برای سنجش گزاره هایی می‌شود که بطور مستقیم امکان استناد به بدیهیات را ندارند. این منظومه معرفتی دربردارنده مقاصد فردی و اجتماعی نیز هست. این مقاصد با رویکرد کارکردی می‌توانند معیار سنجشی برای اعتباریات باشند. اعتباریات در تغییر انسان تحقق یافته به انسان مطلوب نقشی اساسی خواهند داشت.

روش‌شناسی حکمی ـ  اجتهادی دربردارنده روش حکمی (روش برهانی ـ قیاسی و روش استقرایی ـ قیاسی) و روش اجتهادی قسم اول (کشف کلیات و تطبیق بر جزئیات) و دوم (استنطاق نصوص از طریق پرسش های برگرفته از جوامع و مکاتب) و سوم (استنطاق پدیده‌های انسانی از طریق پرسش‌های برگرفته از مکاتب اجتماعی) است.

این گزارش می افزاید: این روش، طرح و پیشنهادی است که اولاً با نقادی استادان به بلوغ خود می‌رسد و چالش با آن پارادایم نوینی در علوم اجتماعی به ارمغان می‌آورد و ثانیاً با به‌کارگیری آن و نیز مجموعه کاربست‌های رئالیسم شبکه‌ای در مسائل علوم اجتماعی، مباحث انتزاعی، انضمامی شده و منشأ تحول نوینی در علوم اجتماعی خواهند شد.

بنا به گزارش موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران این کتاب در چهار بخش اصلی (فلسفه و روش، فلسفه‌های تبیین‌گرا، فلسفه‌های تفهم‌گرا، روش‌شناسی حکمی-  اجتهادی) و شانزده گفتار فرعی تنظیم شده است.

کتاب «روش شناسی علوم اجتماعی در ۳۱۸ صفحه، با شمارگان یک هزار نسخه و با بهای ۱۶۰۰۰ تومان منتشر شده است.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

کد خبر : 12731
تاريخ ثبت خبر : 9 آذر 1394
ساعت بارگزاری خبر : 08:54
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)