| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

تودیع و معارفۀ رؤسای موسسه حکمت و فلسفه


تحمل را برای فلسفه بالا ببریم

جلسه تودیع و معارفۀ رؤسای موسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، جلسه تودیع و معارفۀ رؤسای موسسه حکمت و فلسفه ایران با حضور جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

کار ما ادامه کار گذشتگان است 

دکتر عبدالحسین خسروپناه در بخشی از سخنان خود با اشاره به تلاش‌هایی که در طول تشکیل موسسه حکمت و فلسفه صورت گرفته گفت: «مسئلۀ ارتقای علم و شتاب علم جز با نظارت بر کار علمی ممکن نیست. تلاش‌های ما در موسسۀ حکمت و فلسفه ادامه کاری است که گذشتگان ما کرده‌اند و امیدواریم این تلاش ادامه پیدا کنند.»

رئیس اسبق موسسه حکمت و فلسفه ایران با نقل بخشی از حدیث عنوان بصری تلاش کرد پاسخ منتقدان خود را بدهد؛ «امام صادق(ع) در این حدیث می‌فرمایند: کسی که تو را ناسزا گوید، به وی بگو: اگر آنچه می‌‌گویی راست می‌گویی پس من از خدا می‌خواهم از من در گذرد و اگر در آنچه می‌گویی دروغ می‌گویی پس من از خدا می‌خواهم از تو درگذرد.»

فلسفه غیر از بقیۀ علوم است

پس از عبدالحسین خسروپناه، دکتر ذکیانی به عنوان رئیس فعلی انجمن حکمت و فلسفه سخنان خود را آغاز کرد. رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران سخنان خود را با ذکر نام بزرگانی که در جلسه حاضرند آغاز کرد. او در ادامه با اشاره به نام و برخی دست‌آوردهای علمی اساتید حاضر موسسه حکمت و فلسفه ایران، گفت: «این دست‌آوردها نشان از استعداد بالایی دارد که در این مجموعه کوچک حاضر است. امیدواریم بتوانیم موجبات قدردانی و تقویت این استعدادها را فراهم کنیم.»

ذکیانی با اشاره به شعر مولانا «یا مکن با پیل‌بانان دوستی، یا بنا کن خانه‌ای در خور پیل» گفت: «فلسفه مثل پیل مولانا است. فیلسوف یاد گرفته است؛ افلاطون را دوست داشته باشد، اما حقیقت را بیشتر. این یعنی عشق و محبت امری است و عقل و نقد امری دیگر. فلسفه شباهتی به امور عادی زندگی ندارد. فلسفه شبیه سایر علوم نیست. با تغییر بینش فلسفی انسان، ابتدا خود انسان و سپس جهان تغییر کرده است. بنابراین جامعه توسعه‌محور گریزی از فلسفه ندارد، بلکه فلسفه راه توسعه جامعه است.»

او در ادامه گفت: «جامعه باید قدرت هاضمه خود را افزایش دهد تا بتواند فلسفه را تحمل کند. بلکه حتی باید به اندیشمندان امکان دهد تا در آزادی کامل بیاندیشند.»

رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران، در ادامه با اشاره به تجربه تاریخی هم‌زیستی اندیشمندان از نحله‌های مختلف گفت: «در تاریخی شیعی، یک بار به صورت تصادفی در دوران آل‌بویه در سده چهارم و پنجم هجری این امکان فراهم شد که اندیشمندان از نحله‌های مختلف در کار علمی حاضر باشند. آل‌بویه به عنوان خلافت شیعی قدرت را در دست گرفتند ولی تلاشی برای حذف خلافت عباسی نکردند.» او در این‌بار افزود: «ما باید شرایط تحمل برای علوم عقلی که بیش از سایر دانش‌ها نیاز به تحمل دارند را فراهم کنیم.»

دکتر ذکیانی در پایان با اشاره به اهدافی که در سند اساس‌نامه موسسه آمده است، برخی از زمینه‌های مهم برای توسعه کار علمی موسسه را در حوزه‌هایی چون؛ فلسفه تکنولوژی، فلسفه برای کودکان، فلسفه بین‌الملل و… ذکر کرد. همچنین با اشاره به وجود پنج میلیون نسخه خطی در طول قرون اسلامی، تصحیح این نسخ را از وظایف مهم انجمن حکمت و فلسفه برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 79081
تاريخ ثبت خبر : 9 بهمن 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:31
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)