| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

از سوی نمایندگی مَنا؛


تحلیل و نقد رویکرد داوری‌اردکانی به برنامه‌ریزی توسعه

نشست علمی با موضوع «تحلیل و نقد رویکرد داوری اردکانی به برنامه‌ریزی توسعه» توسط نمایندگی منا با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز برگزارشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مَنا، بیست و دومین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) توسط ایده پرداز نسیم قباشی با موضوع «تحلیل و نقد رویکرد دکتر داوری اردکانی به برنامه ریزی توسعه» و با حضور اساتید و دانشجویان در ۱۷مردادماه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز برگزار شد.
در ابتدای نشست مجتبی جاویدی نماینده مَنا در فارس و هرمزگان و مدیر نشست به اساتید خوش آمد عرض کرد و سپس قباشی دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز مقاله خود را ارائه داد و بیان کرد: از مهم‌ترین چالش‌های اساسی کشور ایران، برنامه‌ریزی توسعه است.
در هفتاد سال گذشته بیش از دوازده برنامه توسعه اقتصادی-اجتماعی در قالب‌های مختلف نوشته‌شده است ولی تاکنون ثمره‌ی متناسب با ایران اسلامی-ایرانی نداشته است.
 وی افزود: با توجه به مطرح‌شدن الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی در سال‌های گذشته اهمیت و ضرورت دارد که با نگاهی عمیق و بنیادی به علت‌ها، عوامل و موانع توسعه در ایران پرداخته شود تا بتوان راه برون‌رفت از این توسعه‌نیافتگی را یافت.
قباشی در ادامه افزود: رضا داوری اردکانی از بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر است که در جای‌جای مقالات و کتاب‌هایشان بر توسعه تأکید می‌کنند ولی برای توسعه شرایط و ضرورت‌هایی بر می‌شمارند. وی هرچند توسعه را امری ناگزیر و قهری می‌داند اما برای تحقق آن شرایطی را می‌سنجد که تاکنون در کشور بدان توجه نشده است و از نگاه وی طرح توسعه با پیش آمدن مشکلات بسط و تحقق تجدد مناسبت دارد یعنی اگر طرح تجدد چنان‌که طراحان آن می‌اندیشیدند واقع‌شده بود، دیگر نیازی به توسعه نبود.
این ایده پرداز عنوان کرد:  وقتی توسعه تجدد به مانع برخورد و درعین‌حال در کار عالم متجدد نیز وقفه‌ها و خلل‌هایی ظاهر شد توسعه به‌عنوان متمم تجدد و برنامه‌ریزی تحول اقتصادی-سیاسی-اجتماعی و فرهنگی ابتدا در میان علمای اقتصاد و سپس در تمام حوزه‌های علوم اجتماعی و بالاخره در فلسفه مطرح شد و اهمیت پیدا کرد. حال برای اینکه توسعه در کشورهای درحال‌توسعه بخواهد موفق باشد، شرایطی لازم است، تا آن شرایط شکل نگیرد، توسعه هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد.
قباشی در ادامه گفت: در این مقاله سعی می‌شود به ارائه چارچوب فکری و نظام‌مند دکتر رضا داوری اردکانی در رویکرد ایشان به برنامه‌ریزی توسعه پرداخته شود و آن را تحلیل و نقادی کرد. بر همین اساس موانع و دلایل عدم توسعه و همچنین شرایط لازم جهت تحقق توسعه گفته شده و در آخر به نقش سنت و ارزش‌ها در توسعه و امکان‌یابی تحقق آن از دیدگاه ایشان به بحث گذاشته می‌شود.
در ادامه سید عقیل حسینی نماینده منا در استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج به عنوان داور نشست، با بیان  اینکه جهت اصلاح و تکمیل مقاله لازم است موارد ذیل مدّنظر قرار گیرد، گفت:
به نظر می‌رسد عنوان مقاله به «بازسازی اندیشه دکتر داوری اردکانی در زمینه برنامه‌ریزی توسعه» تغییر یابد و در این مرحله تمرکز اصلی بر اندیشه‌های وی باشد و انشاالله در کارهای بعدی وارد حوزه نقد شوید.
وی مطرح کرد: گرچه به مبنای توسعه در نسبت با تجدد پرداخته شده ولی ضرورت دارد به صورت عمیق تر به مبادی توسعه پرداخته شود و جایگاه مبانی تجدد از قبیل اومانیسم و سوژکتیویسم و نگاه ریاضی و مکانیکی به عالم در شکل‌گیری مفهوم توسعه نشان داده شود.
حسینی ابراز کرد: فهم دقیق تر اندیشه های دکتر داوری اردکانی مستلزم شناخت نظام جامع فکری ایشان است و از این رو ضرورت دارد ابتدا درکی از نظام فکری ایشان ارائه شود تا در قالب آن مبحث توسعه و برنامه‌ریزی درک شود.
وی تاکید کرد: مباحث انتقادی وارد به این نگاه فلسفی بایستی به صورت کامل‌تری مطرح شود که البته مستلزم شناخت عمیق مبانی تمدّن اسلامی و مبادی اندیشه دینی و نوع نگاه دین به دنیا، علم و… است.
حسینی افزود: نسبت این اندیشه با الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت بایستی مورد مداقّه و دلالت‌های آن برای الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت تبیین گردد و همچنین نقدهای وارده به این رویکرد از منظر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تشریح شود.
 این داور نشست در انتها گفت: توصیه می‌شود «دلالت‌های اقتصادی» این رویکرد فلسفی به توسعه به صورت دقیق تبیین شود. اگر این نگاه فلسفی را بپذیریم، «برنامه‌ریزی اقتصادی» به چه صورت در خواهد آمد.
در ادامه، روح الله شهنازی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز دیگر داور بیست و دومین نشست علمی، مهمترین نظرات خود را چنین بیان کرد: نقدی ارائه نشده و صرفاً بازطراحی است. کارهای دیگری که در این حوزه انجام شده (برنامه‌ریزی توسعه از دیدگاه دکتر داوری اردکانی) بررسی دقیق شود.
وی همچنین افزود: در نقد دیدگاه به مبانی فلسفی‌ای که منجر به جبرگرایی می‌شود، پرداخته شود. نقد نظرات دکتر داوری جای کار بسیار دارد.
در پایان نشست، ایده‌پرداز به توضیحاتی در رابطه با نقدهای اساتید داور پرداخت و مقرر گردید پیشنهادات اساتید در اصلاح و تکمیل مقاله مدّنظر قرار گیرد.
انتهای پیام/

کد خبر : 51440
تاريخ ثبت خبر : 28 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:37
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)