| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بیست و یکمین نشان؛


تحلیل نابسندگی مبادی روش‌شناختی و اخلاقی اقتصاد نئوکلاسیکی

بیست و یکمین نشست علمی با ارائه علیرضا رعنایی و با حضور اساتید حسینی، روح الله شهنازی و جاویدی در نهاد رهبری دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مَنا، بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی(نشان) با حضور شهنازی و حسینی به عنوان اساتید داور و مجتبی جاویدی به عنوان مدیر نشست و نماینده مَنا در فارس و هرمزگان با موضوع «تحلیل نابسندگی مبادی روش‌شناختی و اخلاقی اقتصاد نئوکلاسیکی در تبیین بحران زیست محیطی» توسط ایده پرداز علیرضا رعنایی در ۱۷ مردادماه در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز برگزار شد.


در ابتدای نشست مجتبی جاویدی نماینده مَنا در فارس و هرمزگان و مدیر نشست به اساتید خوش آمد عرض کرد و گفت هدف از برگزاری این نشست‌های علمی شناسایی و حمایت از ایده‌پردازان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی است.
سپس علیرضا رعنایی کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه ایده خود پرداخت و گفت: تبیین‌های نظری انجام‌شده در اقتصاد متعارف از بحران زیست‌محیطی اغلب در سطح رویکردهای مهندسی و تحلیل های هزینه فایده بوده است، اما مسئله‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مبانی فلسفی و اخلاقی است که زمینه چنین بحرانی را فراهم کرده اند.
علیرضا رعنایی در ادامه گفت: «اقتصاد محیط زیست»، همچون سایر حوزه‌های اقتصاد متعارف نئوکلاسیکی، مبتنی بر روش‌شناسی تقلیل‌گرایانه پوزیتیویستی و نگرش اخلاقی مطلوبیت گرایی است.
وی افزود: در ابتدا نشان داده می‌شود که سیر فکری تاریخ غرب به سمتی بوده است که برخلاف نگرش سنتی، طبیعت دیگر تجلی صنع خداوندی نیست بلکه به یک کمیت مادی محض برای ارضای خواسته های نفسانی انسان تقلیل داده می‌شود.
رعنایی عنوان کرد: سپس با بررسی ضعف مبنایی اخلاق مطلوبیت گرایی نشان داده می‌شود که اقتصاد متعارف و تبیین‌های اقتصادی مبتنی بر تحلیل های هزینه فایده و مطلوبیت گرایانه به دلیل بی توجهی به ریشه های بنیادین و اخلاقی این بحران، نمی تواند بحران را به صورت ریشه ای حل کند. برای حل ریشه ای بحران زیست محیطی باید فراتر از تحلیل های تقلیل‌گرایانه و مطلوبیت‌گرایانه رفت و شأن قدسی طبیعت را احیا نمود.
در ادامه نشست روح الله شهنازی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به عنوان استاد داور، پیشنهادات خود را در رابطه با بهبود و اصلاح مقاله مطرح کرد: چرا بیمه زیست محیطی با بیمه اقتصادی یکی نیست؟، تعادل اجتماعی بلند مدت می‌تواند تعادل زیست محیطی را تضمین کند. بررسی شود آیا مطلوب گرایی صددرصدی به نسبیت گرایی منجر می شود؟
در ادامه سید عقیل حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج به عنوان یکی دیگر  از اساتید داور نشست، گفت جهت اصلاح و تکمیل مقاله لازم است موارد ذیل مدّنظر قرار گیرد: این موضوع دارای اهمیت خاصی است که ضرورت دارد در مباحث مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد توجه خاص قرار گیرد و برنامه‌ریزی مناسب برای مراجعه به طبیعت صورت گیرد.  به دلیل شیوه رویکرد اقتصاد نئوکلاسیکی در کشور، در مواجهه بحث طبیعت نیز این رویکرد شیوه داشته و منجر به دامن زدن به بحران زیست محیطی شده است.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد با احیای نگرش اسلامی و دینی به طبیعت و یافتن دلالت‌ها و کاربست‌های آن‌ها در حوزه اقتصاد محیط زیست از گسترش این بحران جلوگیری نمود. در این راستا پیشنهاد می‌شود در قسمت اوّل بحث یعنی «تصورات مفهومی طبیعت» تمرکز بیشتری شده و نگرش دینی به طبیعت مورد بحث قرار گیرد.
عقیل حسینی تبیین کرد: به نظر می‌رسد اگر عنوان مقاله تغییر یابد به «تبیین بنیان‌های فلسفی اقتصاد نئوکلاسیک منجر به بحران زیست محیطی»، بهتر است.
در پایان نشست، ایده‌پرداز به توضیحاتی در رابطه با نقدهای اساتید داور پرداخت و مقرر گردید پیشنهادات اساتید در اصلاح و تکمیل مقاله مدّنظر قرار گیرد.
انتهای پیام/

کد خبر : 51411
تاريخ ثبت خبر : 28 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:31
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)