| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدتقی فعالی:


تحقق سبک زندگی اسلامی نیازمند ارائه الگوهای دینی است

یک استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: توبه، الگو و مدل است و رفتار صرف نیست، این کلمه از ریشه «تاب» است یعنی رجوع و بازگشت، یعنی رفتن انسان به جایی که از قبل آنجا بوده است، بنابراین ماهیت وجود بشر این است که باید به سمت خدا برگردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد، هشتمین کارگاه دانش افزایی اساتید علوم عقلی حوزه علمیه خراسان، با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد و حوزه علمیه خراسان و در مدرسه علمیه نواب مشهد با موضوع «سبک زندگی حکمی قرآنی» و با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی فعالی، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.
حجت‌الاسلام فعالی در این کارگاه گفت: پس از بررسی سبک زندگی، به موضوع سبک زندگی قرآنی پرداختیم که در این زمینه باید الگوهای دینی را به جامعه ارائه دهیم، مثل مفاهیم شکر و توبه.
وی افزود: در خصوص مفهوم شکر در قرآن کریم، ۷۷ آیه وجود دارد: مثل آیه ۱۹ و ۴۰ سوره نمل و آیه ۱۴۷ سوره نساء که نکاتی از این قبیل از آن استخراج می‌شود: هر کس کار خوبی کند، خودش نیز از آن بهره‌ مند می‌شود، شکر می‌تواند مانع عذاب شود، برای جلوگیری از نزول عذاب باید چیزی را به‌عنوان صعود فرستاد، عذاب جلوتر از شکر آمده و نشان‌دهنده این است که انسان‌ها مقتضی عذاب را دارند و نیز نکاتی دیگر.
وی در خصوص مفهوم توبه نیز گفت: توبه، الگو و مدل است و رفتار صرف نیست، این کلمه از ریشه «تاب» است یعنی رجوع و بازگشت، یعنی رفتن انسان به جایی که از قبل آنجا بوده است، بنابراین ماهیت وجود بشر این است که باید به سمت خدا برگردد.
حجت‌الاسلام فعالی، ادامه داد: در قرآن کریم حتی یک بار از دنیا به خانه تعبیر نشده و فقط به آخرت، «دار» (خانه) گفته شده است؛ بنابراین خدا دنیا را برای انسان، خانه نمی‌داند و انسان فقط یک خانه دارد که آن هم آخرت است، دنیا فقط پل است و کسی روی پل، خانه نمی‌سازد.
وی با اشاره به اینکه همچنین از دنیا به محل عبرت تعبیر شده که از ریشه عبور است، گفت: انسان دو حرکت دارد؛ از خدا به دنیا و از دنیا به سوی خدا، به عبارتی انسان دو قوس دارد؛ نزولی و صعودی، یعنی انسان را به دنیا آورده‌اند و از او می‌خواهند که به خدا برگردد، بنابراین، توبه، صعود است.
وی تصریح کرد: نکته بعدی اینکه توبه آسانسور یک‌ نفره نیست، بلکه در قرآن از کلمه جمیعا استفاده شده و اساسا در این دنیا موفقیت، تنهایی رخ نمی‌دهد بلکه با همراهی دیگران است.
این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه قرآن معمولاً می‌گوید فکرکردن بهتر است از سؤال‌کردنبیان کرد: توبه در قرآن در داستان‌های زیادی مثل خلقت حضرت آدم(ع) آمده است.
گفتنی است،‌ در جلسات گذشته این کارگاه به بحث‌های مفهوم‌ شناسی، رویکردها، ضرورت‌ها و نیز رسالت طلبه در زمینه سبک زندگی پرداخته شد و سبک زندگی از جهات مختلف و در فرهنگ‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. لازم به ذکر است این کارگاه‌ها پنج جلسه خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر : 45893
تاريخ ثبت خبر : 13 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:13
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)