| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تجلی قرآن در خطبه‌های حضرت زینب(س)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تجلی قرآن در خطبه‌های حضرت زینب(س)» توسط زهره شهبازی نگاشته و محمدهادی منصوری، استاد راهنما و علیرضا کمالی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه معارف اسلامی قم بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تجلی قرآن در خطبه‌های حضرت زینب(س)» توسط زهره شهبازی نگاشته شده است.

محمدهادی منصوری، استاد راهنما و علیرضا کمالی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه معارف اسلامی قم بودند.

چکیده:

این نوشتار با عنوان «تجلی قرآن در خطبه‌های حضرت زینب (س)» از پژوهش‌های کاربردی در حوزه ‌معارف دین است که چگونگی و چند گونگی تجلی قرآن در خطبه‌های کوفه و شام را بیان می‌کند که با بهره‌گیری از روش نقلی، وحیانی و پردازش اسناد نوشتاری و ساماندهی آنها به تبیین و تحلیل موضوع پرداخته است.
بررسی این مسئله با یاری جستن از آیات و روایات مرتبط، صورت گرفته است.از ابعاد زندگی حضرت زینب کبری دختر امیرمؤمنان علی (ع) خطبه‌هایی است که پس از واقعه کربلا ایراد فرمودند.
خطبه‌های آن حضرت با توجه به پیشینه زندگی و تربیت ایشان در مهبط وحی، نمود زیبای معارف اسلام واقعی است و سرشار از استنادها و استشهادهای قرآنی است. با توجه به اهمیت درون‌مایه خطبه‌ها و منزلت والای حضرت‌زینب (س) و نقش ایشان در دفاع از آرمان‌های ناب اسلام، تحقیق حاضر بر آن است میزان تجلی آیات قرآن مجید (استنادها و استشهادها) در این خطبه‌ها را برسد. خطبه‌های حضرت در کوفه و شام مملو از کاربست آیات اعتقادی و سیاسی و اجتماعی است.
استناد حضرت در تبیین آیات توحیدی و راه و راهنما شناسی به آیات ۱ حمد، ۳۳ و ۵۶ سوره احزاب و آیه آخر سوره فجر است و در آیات سیاسی که شامل مردم شناسی، شاخصه‌های حاکمان و حکومت‌های شکل گرفته در جوامع اسلامی از منظر قرآن است به ۹۲ نحل ۸۲ توبه و ۱۰ روم و… استناد شده است.
همچنین نگاه قرآنی و استناد به سنت‌های اجتماعی که بر گرفته از اراده حق است در آیات ۱۶۹ و ۱۷۸ آل عمران و ۳۲ توبه، از جمله تجلی آیات در ابعاد مختلف سخنان حضرت زینب (س) است.
انتهای پیام/

کد خبر : 60369
تاريخ ثبت خبر : 2 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:51
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)