| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تجلی صفات جلالیه و جمالیه خداوند در نقوش مسجد جامع عباسی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تجلی صفات جلالیه و جمالیه خداوند در نقوش مسجد جامع عباسی(مسجد امام-مسجد شاه) اصفهان» توسط ندا سلیمیان نگاشته شده و محمدرضا شریف زاده، استاد راهنما و فاطمه شاهرودی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه آزاد واحد مرکزی دانشکده هنر و معماری بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تجلی صفات جلالیه و جمالیه خداوند در نقوش مسجد جامع عباسی(مسجد امام – مسجد شاه) اصفهان» توسط ندا سلیمیان نگاشته شده است.
محمدرضا شریف زاده، استاد راهنما و فاطمه شاهرودی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه آزاد واحد مرکزی دانشکده هنر ومعماری بودند.
چکیده:
انسان برای اتصال به مبدأ هستی به فضایی نیاز دارد که ویژگی های معنوی و آسمانی را داشته و تجربه عروج را تسهیل نماید. اسلام بیش از هر دین دیگر به بعد اجتماعی عبادت سفارش داشته بنابراین مساجد در شهر اسلامی از جایگاه والایی برخوردار شده اند .
نگارنده در این پایان نامه ضمن بررسی مفهوم صفات جلالیه و جمالیه خداوند از دیدگاه قرآن، فلسفه و عرفان به دنبال تجلی آنها در نقوش مسجد جامع عباسی اصفهان است.
اساس معماری اسلامی بر حکمت استوار است . حکمت معماری اسلامی به خصوص معماری مساجد را می‌توان در دو بعد ظاهری و باطنی بررسی کرد . یکی از نگاه‌های حکمی به ساختار بناهای پرستشگاهی دیدن باطن آن‌ها است که در ظاهر نیز تجلی می‌یابد.
 فرض بر این است که نقوش هندسی بیانگر صفات جلالیه خداوند و نقوش اسلیمی بیانگر صفات جمالیه خداوند است و خوشنویسی اسلامی به کار رفته در کتیبه ها نشان دهنده صفات جلالیه و جمالیه است .
تحقیق فوق به صورت تحلیلی، تاریخی و توصیفی با گرد آوری مطالب به صورت ترکیبی، استفاده از کتابخانه و مطالعه کتاب ها و مقالات و به صورت فیش برداری نوشتاری و تصویری، با استفاده از ابزار کامپیوتر و عکاسی انجام گرفت و سعی بر این شد تا چگونگی تجلی صفات خداوند در نقوش مسجد جامع عباسی به روش نظری و عملی (به وسیله تصاویر تحلیلی نقوش ) بررسی شود .
نقوش هندسی و اسلیمی که از مهمترین نقوش مورد استفاده هنرمندان مسلمان است می تواند نشانگر صفات جلالیه و جمالیه ی خداوند که در کل کائنات و در وجود انسان کامل تجلی پیدا کرده است، باشد .
در ضمن همان طور که صفات جلال و جمال خدا با یکدیگر هماهنگی دارند و لازم وملزوم یکدیگرند،  این ویژگی به خوبی در هماهنگی و در هم تنیدگی نقوش هندسی و اسلیمی به تجلی در آمده است .
انتهای پیام/

کد خبر : 51625
تاريخ ثبت خبر : 30 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)