| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


تجدید چاپ جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام

جریان شناسی سیاسی عبارت است از شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که در بستر جامعه و در طی زمان در قالب یک جریان سیاسی، سامان می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام به کوشش حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا به نوبت دوم چاپ خود رسید.

جریان شناسی سیاسی عبارت است از: شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که در بستر جامعه و در طی زمان در قالب یک جریان سیاسی، سامان می‌یابد. از میان جریان‌های سیاسی مختلف، هشت جریان اصول‌گرایی، بنیادگرایی، سنت‌گرایی، ملی‌گرایی، اصلاح طلبی، سلفی‌گری، وهابی‌گری و اخوانیسم سیاسی، با رویکرد اندیشه‌ای مبانی و مواضع فکری این جریان‌ها و با رویکرد اجتماعی زمینه‌های سیاسی فرهنگی شکل‌گیری آنها بررسی گردیده است.

نویسنده در این کتاب سه هدف اساسی را دنبال می‌کند:

الف: مطالعه دقیق فرآیند مناسبات دین و جامعه و مواجهه اندیشه‌های اسلامی با دنیای مدرن است که در قالب جریان‌های سیاسی در گستره جهان اسلام، شکل گرفته است.

ب: شناخت اندیشه‌ها و ایدئولوژی‌هایی که با تکیه بر مبانی فکری، اعتقادی و دیدگاه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آنها در بستر جامعه به وجود آمده است.

ج: ترسیم صورت‌بندی نوینی که زمینه مطالعه تطبیقی را فراهم آورد و با سهولت بتوان، جریان‌های مجدد، متجدد و متجمد را شناخت و در مورد مواضع و عملکرد آنها داوری کرد.

کتاب جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام شامل هشت فصل به شرح زیر است:

فصل اول: جریان اصول‌گرایی

فصل دوم: جریان بنیادگرایی اسلامی

فصل سوم: جریان سنت‌گرایی اسلامی

فصل چهارم: جریان ناسیونالیسم اسلامی

فصل پنجم: جریان اصلاح‌طلبی اسلامی

فصل ششم: جریان سلفی

فصل هفتم: جریان اخوان المسلمین

فصل هشتم: جریان وهابی و القاعده

کتاب جریان شناسی تفکر سیاسی در جهان اسلام به کوشش حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا با قیمت ۴۲،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 36630
تاريخ ثبت خبر : 24 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 13:23
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)