| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین و نقد رویکرد متنی و ابرمتنی به فهم دینی و دلالت‌های تربیتی آن

رساله دکتری «تبیین و نقد رویکرد متنی و ابرمتنی به فهم دینی و دلالتهای تربیتی آن در تربیت دینی» توسط محمد ترمس نگاشته و مهدی سجادی، استاد راهنما و خسرو باقری و محمد عطاران ، استادان مشاور این رساله در دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «تبیین و نقد رویکرد متنی و ابرمتنی به فهم دینی و دلالتهای تربیتی آن در تربیت دینی» توسط محمد ترمس نگاشته شده است.

مهدی سجادی، استاد راهنما و خسرو باقری و محمد عطاران ، استادان مشاور این رساله در دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند.

چکیده:

درعصر حاضر با ظهور اینترنت تحولات عظیمی در عرصه های زندگی بشر پدید آمده است. یکی از این عرصه های مهم تعلیم و تربیت است.
پژوهش حاضر در صدد تبیین نظریه ابرمتن و نقش آن در عرصه تعلیم و تربیت دینی است. طرفداران این نظریه به خصوص جورج لاندومدعی اند که ابرمتن با نظریه پست مدرنیسم و پساساختارگرایی همگرایی دارد و اینکه ابرمتن معرفت شناسی این نظریه را محقق و عملی می کند.
بدین ترتیب، طرفداران این نظریه ابرمتن را به عنوان نماد عصر پسامدرنیسم در مقابل متن چاپی به عنوان نماد عصر مدرنیسم قرار دادند.
نظریه های پست مدرنیسم و پساساختارگرایی با نقد مدرنیسم، هر نوع فراروایت و وجود حقیقت مطلق را رد کرده و در مقابل فضایی از نسبی گرایی و کثرت گرایی مبتنی بر اصالت زبان را به وجود آورده اند.
حتماً این چنین فضایی فهم دینی و تربیت دینی را با چالش های اساسی مواجه می کند. در این پژوهش اولاً همگرایی جبرگرایانه بین ابرمتن و نظریه پست مدرنیسم و پساساختارگرایی مورد نقد قرار گرفته و به نظریه های رسانه ابزار گرایی و تقدیرگرایی اشاره شده است.
سپس رویکردهای هرمنوتیک عینی گرایی و تاریخ گرایی نسبت به فهم دینی، صرف نظر از قالب متنی چه متن چاپی چه ابرمتن و امکان ایجاد رویکرد تلفیقی مورد بررسی واقع شده اند.
بدین ترتیب، به دلالتهای رویکرد هرمنوتیکی تلفیقی(بین رویکرد هرمنوتیکی عینی گرایی و تاریخ گرایی) برای تعلیم و تربیت دینی پرداخته شده است.
اما با اینکه رابطه ماهیت گرایانه ابرمتن و نظریه پساساختارگرایی رد شده، نباید از اقتضائات آن به عنوان فناوری و پیامدهای آن برای تعلیم وتربیت دینی غافل شد.
در این رساله همچنین به چالش‌هایی که ابرمتن می تواند برای تربیت دینی به وجود آورد، اشاره می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 62807
تاريخ ثبت خبر : 30 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:50
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)