| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین مبانی فلسفی مفهوم حیا و جایگاه آن در تربیت اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین مبانی فلسفی مفهوم حیا و جایگاه آن در تربیت اسلامی» توسط فرشته ذوالفقاری نگاشته و علی ستاری، استاد راهنما و مریم بناهان قمی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه الزهرا (س) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تبیین مبانی فلسفی مفهوم حیا و جایگاه آن در تربیت اسلامی» توسط فرشته ذوالفقاری نگاشته شده است.

علی ستاری، استاد راهنما و مریم بناهان قمی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بودند.

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی مبانی فلسفی حیا از منظر تربیت اسلامی بوده است. در این راستا در انجام پژوهش با اتخاذ رویکرد کیفی، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده به عمل آمد.

در مراحل انجام پژوهش ابتدا با استفاده از روش توصیف، جایگاه و کاربرد مفهوم حیا در تربیت اسلامی با بهره گیری از قرآن، احادیث و روایات اسلامی بررسی و در مقایسه با کاربرد آن در سایر زمینه ها چون: اخلاق، روانشناسی، جامعه شناسی، زیست شناسی، معماری و آموزش توصیف گردید. ‌

‌سپس مبانی فلسفی حیا در چهار حیطه هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی با نظر به تربیت اسلامی و با استفاده از قرآن، احادیث و روایات اسلامی تبیین شد.

در پایان با توجه به مبانی فلسفی یاد شده، تحلیل های لازم در رابطه با آثار تربیت فردی و اجتماعی این مولفه و نیز پیامدهای تربیتی توجه و عدم توجه به آن به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان می دهد که مفهوم حیا یکی از ویژگی های فطری انسان و از مفاهیم مهم در تربیت اسلامی به شمار می رود که علی رغم تلقی ‌که امروز نسبت به آن وجود دارد، صرفا محدود به عفاف و حجاب نمی شود؛ گرچه عفاف یکی از وجوه ‌مهم حیا بوده و حجاب نیز بلند قامت ترین نماد عفاف است، لیکن حیا مفهومی جامع تر، آموزه ای گسترده تر و پیشینی تر از عفاف و حجاب به شمار می آید.

علاقه مندان می توانند قسمتی از این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 70345
تاريخ ثبت خبر : 4 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)