به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «تبیین مبانی فلسفی رویکرد میان رشتهای در پژوهش تربیتی بر اساس آراء معرفت شناختی ملاصدرا» توسط کیانوش محمدی روزبهانی نگاشته شده است.
محسن ایمانی استاد راهنما و خسرو باقری و علیرضا صادق زاده، اساتید مشاور این رساله در دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی بودند.
چکیده:
شواهد فراوان حاکی از ان است که دانش مبتنی بر رشتهها برای حل مسائل انسانی و از جمله در تعلیم و تربیت با محدودیتهایی همراه است و رویکرد میانرشتهای میتواند به عنوان راه حلی برای مسائل حاصل از رشتهگرایی در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گیرد که این مهم، در گام نخست مستلزم تبیین فلسفی چنین رویکردی است.
مسئله اصلی رساله حاضر، به عنوان پژوهشی فلسفی در قلمرو تعلیم و تربیت، این بود که بر اساس اراء معرفتشناختی ملاصدرا، چه تبیینی از رویکرد میانرشتهای به پژوهش تربیتی میتوان ارائه داد؟
دیدگاه فلسفی ملاصدرا در کُنه خود وحدتگراست و فرض اولیه پژوهش این بود که این دیدگاه فلسفی میتواند مبنایی مناسب برای تبیین رویکرد میان رشتهای قرار گیرد.
با این هدف، در ابتدا موضوع وحدت دانش از دیدگاه صدرا، در چهار محور منشا، ضرورت، فرایند و اعتبار دانش مورد تحلیل فلسفی قرار گرفت که بر اساس محورهای مذکور، پنج مبنا شامل: ابتناء معرفت بر وحدت تشکیکی وجود، کمال نفس در گرو دستیابی به کمال عقل(وحدت نظر و عمل)، تلازم ادراک جزئی و کلی، کثرت روشی و همگرایی فزاینده معرفتی و کشف مرتبهای واقعیت، به عنوان مبانی معرفت-شناختی میانرشتهای از دیدگاه صدرایی استخراج شد.
در مرحله بعد، بر اساس مبانی پنجگانه، پنج اصل عام روششناختی ارائه گردید. در مرحله اخر با روش استنتاج فلسفی، با عطف هر یک از اصول مذکور، به عناصر اصلی تربیت از نگاه صدرا؛ شامل پیوستگی ذاتی انسان و سیر استکمالی نفس؛ پنج اصل اختصاصی روششناختی پژوهش میانرشتهای تربیتی حاصل شد که عبارتند از:
۱٫جامعیت در پژوهش با نظر به سیر استکمالی نفس
۲٫بایستگی دستیابی به فهم میانرشتهای در جهت تقریب به عمل
3.استلزام دوسویه پژوهش تربیتی رشتهای و میانرشتهای
4.ضرورت گفتگوی انتقادی میان رشتهها در نیل به همگرایی معرفتی
5.ضرورت توجه به سطوح انسجام در کاربرد نتایج پژوهشها در تربیت ازمون فرضیهها، تایید کننده فرضیههای پژوهش بود، اما تامل و تعمق بیشتری که در جریان پژوهش حاصل شد، موجب افزایش تعداد مبانی و اصول و تصحیح صورت فرضهای اغازین گردید.
علاقه مندان می توانند متن کامل این پایاننامه را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/