| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تبیین بی‌ثباتی خانواده در ایران معاصر بر پایه الگویی اسلامی

رساله دکتری «تبیین بی‌ثباتی (اختلال) خانواده در ایران معاصر بر پایه الگویی اسلامی» توسط حسین بستان نگاشته و سیدمحمدصادق مهدوی، استاد راهنما و سیدمحمدغروری و ابراهیم فیاض، اساتید مشاور این رساله در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «تبیین بی‌ثباتی (اختلال) خانواده در ایران معاصر بر پایه الگویی اسلامی» توسط حسین بستان نگاشته شده است.

سیدمحمدصادق مهدوی، استاد راهنما و سیدمحمدغروری و ابراهیم فیاض، اساتید مشاور این رساله در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشکده علوم اجتماعی بودند.

چکیده:

در این رساله، بر پایه این پیش‌فرض که گزاره‌های توصیفی و تجویزی متون اصلی اسلام از این ظرفیت برخوردارند که الهام‌بخش مدل‌ها و نظریه‌هایی تبیینی یا هنجاری در موضوعات مختلف اجتماعی باشند، کوشش شده است با تکیه بر آموزه‌های دینی و با رویکردی جامعه‌شناختی، مدلی نظری راجع به خانواده ساخته و پرداخته شود، مدلی که چارچوب تبیینی قابل قبولی از عوامل بی‌ثباتی در خانواده ایرانی در دوران معاصر ارائه می‌دهد.

بر این اساس، امکان پیش‌بینی و سیاست‌گذاری در این باره را نیز فراهم می‌کند و به‌علاوه، به دلیل ریشه داشتن در مبانی ارزشی دینی، از ویژگی‌های هنجاری و انتقادی بودن نیز برخوردار است.
پرسش‌های این تحقیق از این قرارند:
۱) مهم‌ترین نظریه‌های جامعه‌شناسی خانواده کدام‌اند و این نظریه‌ها به طور کلی چه رویکردهای نظری را به مسئله بی‌ثباتی خانواده به نمایش گذاشته‌اند؟
 2) در سطح تحلیل متاتئوریک، چه نقاط اشتراک و افتراقی میان مدل نظری اسلامی خانواده و نظریه‌های رائج جامعه‌شناسی خانواده وجود دارد؟
 3) متون دینی اسلام در ارتباط با موضوع ثبات یا بی‌ثباتی خانواده، حاوی چه گزاره‌هایی هستند؟
۴) چگونه می‌توان از گزاره‌های متون دینی، مدلی نظری در باره خانواده استخراج کرد که از قابلیت تبیین علی ثبات و استحکام این نهاد اجتماعی برخوردار باشد؟
۵) از منظر آموزه‌های اسلامی، چگونه می‌توان بی‌ثباتی نهاد خانواده در ایران معاصر را تبیین کرد؟

می‌توان دستاوردهای اصلی این رساله را دو امر دانست:
۱) دستاورد عام روش‌شناختی که عبارت است از ارائه تصویری نسبتا روشن از مبانی متاتئوریک و روش مدل‌سازی و نظریه‌سازی در علوم اجتماعی بر پایه متون دینی که می‌تواند به عنوان الگویی برای نظریه‌سازی و مدل‌سازی در شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی پیشنهاد شود.
 2) دستاورد خاص در حوزه جامعه‌شناسی خانواده و آن ساختن مدلی نظری است برگرفته از گزاره‌های متون دینی در باره ثبات خانواده که از ظرفیت تبیین بی‌ثباتی و اختلال خانواده در دوران معاصر و به طور خاص در جامعه ایران برخوردار بوده و به عنوان یک الگو و چارچوب نظری رقیب در برابر نظریه‌های جامعه‌شناسی خانواده قابل ارائه است.
بر حسب این مدل که آن را مدل نظری خانواده باثبات نامیده‌ام، اختلال در تامین نیازهای فطری همسران، شامل نیازهای معیشتی، جنسی، عاطفی و معنوی، به ضمیمه کاهش وابستگی همسران به خانواده در تأمین نیازها، علت اصلی بی‌ثباتی خانواده است.
 مدل نظری مزبور، راهبردی تلفیقی را هم از حیث محتوای عوامل موثر در بی‌ثباتی خانواده و هم از حیث روش‌های تحلیل در یک چارچوب منظم و منسجم به کار گرفته است.

علاقه مندان می توانند چند صفحه نخست این رساله را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 63601
تاريخ ثبت خبر : 9 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:07
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)