| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

حسن ملایی در گفتگو با طلیعه:


تبدیل انتظار به فرهنگ عمومی نقطه پایانی معضلات خواهد بود

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: اگر فرهنگ مهدوی(عج) به درستی تبیین و ترویج شود، تأثیراتی از قبیل، هم دلی و هم یاری و تعاون در جامعه ایجاد خواهد شد. این باور و نگرش در تأثیرگذاری های فرهنگی نقشی اساسی را ایفا خواهد کرد و به افزایش بهره وری در سطوح گوناگون اجتماعی کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، چگونگی استحصال و پیاده سازی فرهنگ و تمدن اساسی الهی و اسلامی مقوله ای نیست که بتوان یک بُعدی و یک سویه به آن پرداخت. ایجاد وتحول درنگرش به منویات دین و باورهای متعالی نهضت و فرهنگ عظیم مهدوی(عج) ذیل مناسبات اسلامی و تبیین رویکردهای مورد نظر دراین باب و تثبیت نقاط مورد اشکال و نامتعادل در بسترسازی فرهنگ قرآنی و زیست مهدوی باورانه، ما را برآن داشت تا با حجت الاسلام والمسلمین حسن ملایی، محقق و پژوهشگر و مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت، گفتگویی ترتیب دهیم که ماحصل آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

*استاد، حوزه ها و نقاط اثرگزار پی جویی و استمداد سبک زندگی و حیات منتظرانه چه گزینه هایی هستند؟ و یا به تعبیری برای رسیدن به این مفهوم یعنی، فرهنگ صحیح انتظار، باید چه مسیری را طی کرد؟

رویکرد سبک زندگی منتظرانه، می بایست در یک حوزه اصیل و مستقل، یعنی ارتباط با خداوند که مبدأ و مقصد تحول و آفرینش است و سپس در سه حوزه فرعی یعنی، ارتباط شخص با خود و درون خویشتن، سپس در ارتباط شخص با سایر افراد جامعه و در آخر در ارتباط و مواجهه شخص و فرد با سایر موجودات خلقت و عرصه های زیست محیطی، مورد بررسی و طراحی و تحلیل و پردازش قرار گیرد که این مجموعه ها، کار زیاد و تلاش وافر محققین و متفکرین عرصه دین و پژوهش را می طلبد.

در مقوله رویکرد جهادی و عملکرد جهادی داشتن در باب رسیدن به سبک زندگی و فرهنگ عالی و غایی مهدوی(عج) و منتظرانه باید از ایجاد سوء تفاهمات و برداشت های نادرست اجتناب کرد و نباید این گونه القا شود که منظوراز جهاد و تلاش مجاهدانه، فقط مبارزه و نبرد با سلاح و نظامی گری در عرصه اجتماعی و بین المللی است. منظور از جهاد و تلاش مجاهدانه، همه رفتارهای نظام مندی است که در مواجهه با دشمن و افراد متخاصم انجام می شود.

باید توجه و دقت داشت که این جهاد، به فرموده نبی مکرم اسلام(ص) در وهله اول از مبارزه با نفس و امیالهای نفسانی، که به تعبیری جهاد اکبراست، آغاز می شود و در مراحل دیگر درمواجهه با دشمنان و متخاصمین خارجی و مشهود، انجام می گیرد. این رویه، گاهی نیز به صورت جهاد فکری و فرهنگی می بایست با معادین و دشمنان دین و فرهنگ اسلامی روبه رو شد. باید توجه داشت در ارائه سبک زندگی و ترویج فرهنگ عالی اسلامی و مهدوی(عج)، نقش رسانه ها در القا و اشاعه دست آوردهای دینی، یک نقش اساسی و تأثیرگذار است. اگر این فرهنگ به درستی تبیین و ترویج شود، تأثیراتی از قبیل، هم دلی و هم یاری و تعاون در جامعه ایجاد خواهد شد.

در این رویکرد، روابط خانوادگی و اجتماعی به سهولت قابلیت پردازش و رفع و رجوع را خواهند یافت. این باور و نگرش درتأثیرگزاری های فرهنگی نقشی اساسی را ایفا خواهد کرد و به افزایش بهره وری در سطوح گوناگون اجتماعی کمک شایانی می کند. مسئولیت پذیری و ظلم ستیزی ذیل این فرهنگ و اندیشه، شکل کافی و وافی خود را خواهد یافت.

در ارائه سبک زندگی و ترویج فرهنگ عالی اسلامی و مهدوی(عج)، نقش رسانه ها در القا و اشاعه دست آوردهای دینی، یک نقش اساسی و تأثیرگزار است. اگر این فرهنگ به درستی تبیین و ترویج شود، تأثیراتی از قبیل، هم دلی و هم یاری و تعاون در جامعه ایجاد خواهد شد. در این رویکرد، روابط خانوادگی و اجتماعی به سهولت قابلیت پردازش و رفع و رجوع را خواهند یافت

*لطفاً بفرمایید؛در بُعد سیاسی و عرصه جهانی، مواجهات و رویکردهای منتظرانه و دیدگاه های زیست جامعه منتظر، نسبت به سایر نگرش ها چگونه تبیین می شود؟ آیا نگرش های سیاسی را می توان در این رویکرد تصحیح کرد؟

در بُعد سیاسی رویکرد ایجاد و تحول در سبک زندگی و پایه ریزی نظام مند سبک زندگی منتظرانه، باعث رضایت آحاد مردم از نظام اسلامی، به علت شکوفا شدن عرصه های فرهنگی و اجتماعی جامعه می شود و در ضمن باعث می شود، تمامی مقامات و دست اندرکاران نظام اسلامی، از لایه های بالایی تا مدیران خُرد و کارگزاران دیگر عرصه ها، ذیل این تناسبات رفتار کنند و به تعبیری از مفاسد و معایب کناره گیری کنند که در نتیجه، این رفتارها و سکنات، باعث رضایت هرچه بیشتر مردم از نظام اسلامی می شود.

افزایش امید مردم باعث رونق مهرورزی و اعتماد اجتماعی می گردد و بسیاری از ناهنجاری ها موجود در لایه های مختلف مدیریتی، اعم ازمفاسد اقتصادی، فیش های حقوق نجومی و دست درازی به بیت المال و تجمل پرستی، دیده نخواهد شد. باید بیان کرد این رویکردها به طور قطع، ناراحتی ها و مفاسدی را که باعث ناراحتی و تکدر خاطر بزرگان و عالمان شده است را نیز، از میان برخواهد داشت.

ایجاد و تحول در سبک زندگی و پایه ریزی نظام مند سبک زندگی منتظرانه، باعث رضایت آحاد مردم ازنظام اسلامی، به علت شکوفا شدن عرصه های فرهنگی و اجتماعی جامعه می شود و در ضمن باعث می شود، تمامی مقامات و دست اندرکاران نظام اسلامی، از لایه های بالایی تا مدیران خُرد و کارگزاران دیگر عرصه ها، ذیل این تناسبات رفتارکنند و به تعبیری از مفاسد و معایب کناره گیری کنند

*اگر بخواهیم سرفصل ها و مختصات رسیدن به تمدن و فرهنگ عالی اسلامی و مهدوی(عج) بر پایه دیدگاه منتظرانه را، پی جویی کنیم از چه مؤلفه هایی می بایست تبعیت کنیم؟

ابتدا می بایست ماهیت و شاکله سبک زندگی منتظرانه تجزیه و تحلیل شود و نسبت این شاخصه، با دیدگاههای اسلامی و دینی، پی جویی و پیگیری شود. درمرحله بعد باید ضرورت سبک زندگی منتظرانه را نسبت به شرایط پیچیده و دشوار کنونی تبیین و تثبیت کنیم.

لازم به ذکراست این پروسه باید در تمامی زوایا، اعم از فردی، خانوادگی، سیاسی، اقتصادی و غیره، تشریح و واکاوی شود. در مرحله بعد می باید از کارکردها و ثمرات و نتایج زندگی و معاش براساس دیدگاه منتظرانه رونمایی کنیم تا این رویه باعث استقبال و ایجاد انگیزه در آحاد مردم و جامعه شود.

باید ارزشهای عمومی حاکم بر این اندیشه و دیدگاه را استحصال کنیم و متقن ارائه دهیم. این رویکرد باعث خواهد شد که در مراتبی که دچار تشتت و ازدحام افکار و عقاید می شویم، بتوانیم راههای صحیح و مبنایی رویکرد زندگی منتظرانه را منعکس کنیم تا در تصمیم گیری ها دچار مشکل و معضل نشویم

در مرحله دیگر می بایست نگرش ها و بینش های حاکم بر این دیدگاه و نظریه را با ادله مستند و متقن استخراج و استحصال نماییم و به فراخور شرایط و در مواقع لزوم به مراکز فرهنگی و علمی ارائه کنیم. باید دقت داشت استحصال نظریات و مبانی این دیدگاه همانند زیرساخت یک بنا و ساختمان که در تولید سازه، نقش اساسی و اصلی را ایفا می کند، در ایجاد و تحویل دیدگاه و سبک زندگی منتظرانه به مردم، نقش اصلی و اساسی را ایفا می نماید.

در گام بعدی، باید ارزش های عمومی حاکم بر این اندیشه و دیدگاه را استحصال کنیم و متقن ارائه دهیم. این رویکرد باعث خواهد شد که در مراتبی که دچار تشتت و ازدحام افکار و عقاید می شویم، بتوانیم راههای صحیح و مبنایی رویکرد زندگی منتظرانه را منعکس کنیم تا در تصمیم گیری ها دچار مشکل و معضل نشویم.

انتهای پیام/

کد خبر : 40040
تاريخ ثبت خبر : 15 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:51
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)