| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مقاله؛


تاریخ و صورت‌بندی مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب

مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب در چهار رهیافت تاریخی، تفسیری، انتقادی و توصیفی صورت بندی می شود. صورت بندی مذکور نه بر اساس تقدم و تاخر زمانی اندیشمندان و آثار، بلکه بر اساس همخوانی محتوایی مباحث می باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن رضوانی استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در چکیده مقاله خود آورده است: مقاله حاضر نخستین نوشتاری است که به دو بحث تاریخ و صورت بندی مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب می پردازد. در بحث نخست به پیدایش و سیر تاریخی مطالعه اندیشمندان غربی درباره فلسفه سیاسی اسلامی اشاره دارد و ضمن بیان زندگی علمی این دسته از اندیشمندان، به معرفی مهم ترین آثاری می پردازد که در غرب درباره فلسفه سیاسی اسلامی نوشته شده است.

در بحث دوم، مطالعه فلسفه سیاسی اسلامی در غرب در چهار رهیافت تاریخی، تفسیری، انتقادی و توصیفی صورت بندی می شود. صورت بندی مذکور نه بر اساس تقدم و تاخر زمانی اندیشمندان و آثار، بلکه بر اساس همخوانی محتوایی مباحث می باشد. همچنین دست یابی به رهیافت های مذکور و صورت بندی آن نه بر اساس معیار قیاسی بلکه بر اساس مطالعه استقرایی است که درباره فلسفه سیاسی اسلامی در غرب نوشته شده است.

متن کامل مقاله اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 52794
تاريخ ثبت خبر : 22 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:03
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)