| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

پژوهشکده پولی و بانکی منتشر کرد:


تاریخ شفاهی بانک مرکزی در ۴ جلد

در این مجموعه، هیات تحریریه سعی کرده است در قالب انجام مصاحبه های مختلف ، خاطرات و تجربیات نسل‌های گذشته بانک مرکزی در طول پنج دهه (از سال 1342)فعالیت این نهاد بزرگ درصحنه اقتصاد ملی را ثبت و برای آیندگان به یادگار گذارد.

به گزارش طلیعه؛ آنچه در ادامه آورده می شود توضیحات پژوهشکده پول و بانک در خصوص کتاب ۴ جلدی تاریخ شفاهی بانک مرکزی ایران است.

لازم به ذکر است این مجموعه توسط وحید طبایی، محمد حسین دانایی جمع آوری و تنظیم شده است.

ایده تدوین تاریخ شفاهی بانک مرکزی ایران جذاب بود هرچند پیاده سازی آن فراغ از نگرانی‌هایی نبود؛ نگرانی از میزان مشارکت جامعه هدف و کیفیت مصاحبه‌ها. مطلوب آن بود که مصادر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در بانک مرکزی، به عنوان مهم‌ترین نهاد تصمیم‌سازی اقتصادی کشور، با قبول دعوت برای شرکت در مصاحبه، تجارب کاری و خاطرات شخصی‌ خود از فرایند شکل‌گیری سیاست‌های بانک مرکزی در ارتباط با موضوعات و برنامه‌های کلان اقتصادی کشور همراه با فضای اداری و روابط انسانی اثرگذار بر محیط کار و حواشی مربوط به تصمیمات را بیان کنند. کشف لایه‌های پایین تعاملات درون بانک مرکزی و بین بانک و دیگر نهادهای سیاستگذار و تصویر پشت صحنه شکل‌گیری و اتخاذ تصمیمات در حوزه مدیریت اقتصاد کشور و یا اداره بانک مرکزی، غایت کار بود. مسیر، هموار و سرراست نبود و پیمودن موفقیت‌آمیز آن الزام‌های سنگینی داشت و با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود. در مدیریت چنین پروژه‌ای نوپا بودیم؛ مضافا که با انجام هر مصاحبه، تعهد در برابر انتظار انعکاس مناسب آن سنگین‌تر می شد.

در کنار نمونه‌های نسبتاً موفق این‌گونه تاریخ‌نگاری در خارج از کشور، محدودیت‌های داخلی انجام کار آن هم توسط نهادی وابسته به بانک کم نبودند. نگران بودیم که انعکاس کاستی‌ها، خوشایند گروهی نباشد و درگیر حواشی ناخواسته شویم. به علاوه بیم آن می رفت که آن چه می‌خواهیم از دل گفتگوها بیرون نیاید و مصاحبه‌ها در محدوده بیان خاطرات شخصی با زبانی محتاطانه و همراه با ابهام محصور بماند. این نگرانی آن جا که دامنه گفتگو به وقایع سال‌های معاصر و یا رخدادهای مقارن انقلاب نزدیک می‌شد، جدی‌تر بود. البته در کنار این بیم‌ها، امید داشتیم که مستند سازی چند دهه فراز و فرود فنی‌ترین و پر رمز و رازترین نهاد پولی و مالی کشور ما را به گنجینه‌ای از اندوخته‌های ناب نانوشته و تجارب بیان نشده رهنمون شود که کام هر محقق علاقه‌مند به تاریخ اقتصادی کشور را شیرین کرده و عطش تشنه‌کامان را سیراب کند. ایمان داشتیم که به شرط پایمردی و استواری، دستاوردها کاستی ها را جبران می کند و رونمایی از تلاش خانواده بزرگ بانک مرکزی برای صیانت از ثبات و سلامت پولی و مالی کشور در مقابل فشارهای بیرونی، مخاطب منصف را در برابر این نهاد به احترام دعوت می‌کند تا دستاوردهای مدیران، کارشناسان و کارمندان بانک در غوغای حواشی سیاسی پیرامون آن گم نشود که در این صورت حظ خود را برده و سهم اندکی در گواهی قوام و غنای این نهاد در پیشگاه تاریخ ایفا کرده‌ایم.

برنامه ریزی برای تدوین جلد اول تاریخ شفاهی بانک مرکزی ایران در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ آغاز شد. آماده سازی کتاب با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا سالگشت تأسیس بانک در هجدهم مرداد سال بعد، عملیات اجرایی گسترده‌ای می‌طلبید. تنظیم فهرست مدعوین برای مصاحبه، تشکیل شورای راهبری طرح و دریافت رهنمودهای آن‌ها در مورد سمت‌و‌سوی گفتگوها، آماده‌سازی مصاحبه‌کنندگان، جلب مشارکت مصاحبه‌شوندگان در مصاحبه‌های جلد اول کتاب با توجه به نظرات شورای راهبری و دریافت تأیید نهایی مصاحبه‌شوندگان، از جمله این اقدام‌ها بود که در فرصتی محدود، سرانجام با انتشار جلد اول تا نیمه مرداد ۱۳۸۹ به پایان رسید. پس از انتشار جلد اول و دریافت بازخوردهایی از جانب خوانندگان بر آن شدیم تا ضمن ویرایش مجدد متن، آن را با صفحه‌بندی و طرح جدید منتشر کنیم. نتیجه این تلاش‌ها، اکنون به همراه سه جلد دیگر مجموعه تاریخ شفاهی بانک مرکزی آماده عرضه به مشتاقان است.

در این مجموعه، هیات تحریریه سعی کرده است در قالب انجام مصاحبه های مختلف ، خاطرات و تجربیات نسل‌های گذشته بانک مرکزی در طول پنج دهه (از سال ۱۳۴۲)فعالیت این نهاد بزرگ درصحنه اقتصاد ملی را ثبت و برای آیندگان به یادگار گذارد.

بخش هایی از سخنان مصاحبه شوندگان

جلد اول

سید علی‌اصغر هدایتی (رئیس دبیرخانه هیئت عامل و شورای پول و اعتبار)
احمد قدوسی (رئیس اداره نظارت بر بانک‌ها)
اسدالله منجمی (مشاور رئیس کل)
محمد اسحاق لهراسبی (مدیر اداره اعتبارات)
غلامعلی کامیاب (مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی)
حسن معتمدی (مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری)
سید محمد حسینی‌‌نژاد (رئیس دبیرخانه هیئت عامل و شورای پول و اعتبار)
محمدرضا شجاع‌الدینی (مشاور رئیس کل و معاون اداری و مالی)
طهماسب مظاهری (رئیس کل بانک مرکزی)
یدالله اثنی عشری (معاون اداری و مالی)

جلد دوم
بیژن لطیف (معاون امور آموزشی و اداری)
اکبر کمیجانی (مشاور رئیس کل و معاون اقتصادی بانک مرکزی)
حسن گلریز (مشاور رئیس کل و رئیس موسسه تحقیقات پولی و بانکی)
علی‌اکبر حدادزادگان (مدیرکل آموزش و منابع انسانی)
مجتبی کردنوری (مدیر اداره دبیرخانه شورای عالی بانک‌ها)
محمدهادی مهدویان (مدیر کل اقتصادی)
سید محسن مبصری (مدیر اداره تأمین اعتبارات ارزی)
نصرالله نصراللهی آبکناری (عکاس بانک مرکزی)
الله‌وردی رجایی سلماسی (معاون اقتصادی و مشاور رئیس کل)
محسن تقوی‌طلب (مدیر کل آمارهای اقتصادی)

جلد سوم
علی یاسری (رئیس اداره روابط و مطالعات بین‌المللی و معاون پژوهشی موسسه عالی بانکداری ایران)
حبیب‌الله محمدی (رئیس اداره تهاتر و امور صادراتی)
مجید حاجی‌نوروز (مدیر اداره نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری)
علیرضا شیرانی (معاون اداری و مالی و مشاور رئیس کل)
مرتضی نصیری (رئیس اداره حقوقی)
مجید صنیعی (مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک)
منوچهر نوربخش (مدیر کل آمارهای اقتصادی)
محمدحسین مجدپور (مدیرکل بین‌الملل و عملیات ارزی)
صدیقه رهبر شمس‌کار (رئیس گروه مطالعاتی بانکی و اعتباری)
فریدون اصفهانی (سرپیشخدمت رئیس کل)

جلد چهارم
علی رشیدی (معاون اقتصادی و مشاور رئیس کل)
رضا شیوا (سرپرست موسسه عالی بانکداری ایران و مشاور رئیس کل)
سید جلال جلیلیان (مدیر کل اداره نشر اسکناس و معاملات ریالی)
محسن خطیبی (کارشناس اداره نشر و سرپرست خزانه جواهرات)
علی ماجدی (کارشناس اداره آمار اقتصادی)
سعید پروین‌رو (معاون اداره بین‌الملل)
فریده تذهیبی (رئیس گروه بازرسی اداره نظارت بر بانک‌ها)
سید کمال سیدعلی (معاون ارزی)
غلامحسین شاه‌کرمی (مدیر کل امور آمارهای اقتصادی)

جهت خرید این مجموعه می توانید حضورا به آدرس پژوهشکده پولی و بانکی واقع در تهران،میدان آرژانتین، ابتدای بزرگراه افریقا روبروی پارکینگ بیهقی پلاک ۱۰ پژوهشکده پولی و بانکی،مراجعه نمایید و یا با شماره ۸۸۶۵۷۴۳۴ تماس حاصل نمایید.

کد خبر : 1699
تاريخ ثبت خبر : 9 مهر 1393
ساعت بارگزاری خبر : 16:03

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)