| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

علیرضا صدرا:


تاثیرگذاری غرب بر انقلاب اسلامی با استحاله فرهنگی امکان‌پذیر است

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: غرب با استحاله فرهنگی تلاش می کند انقلاب اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد زیرا به زمینه فرهنگی امیدوار است.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، علیرضا صدرا استاد دانشگاه تهران در گفت و گویی با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این انقلاب را دارای شعائر شورانگیز و حکمت آفرین دانست و گفت: انقلاب با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسید. استقلال رهایی از سلطه و نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیگانه و فراتر از آن رهایی از مکتب مدرنیسم که لیبرالیسم و سوسیالیم و سکولاریسم در آن غلبه دارد.

صدرا ادامه داد: کشور ما دارای پیشینه فرهنگی، تمدنی، ایرانی و حکمت جاویدان شرقی با جامعیت عقلانیت و اعتدال و دیانت و توسعه بود. به همین علت از پیش از اسلام به دنبال توسعه و تعالی و تعادل بود؛ نه مانند مکتب هندوئیسم تارک دنیا و نه مانند مدرنیسم به دنبال مادی گرایی حرکت نکرد.

وی تصریح کرد: با قرائتی که ایرانیان از اسلام داشتند، شاهد بودیم که پرچم اسلام توسط ایرانی ها بالا نگه داشته شد و در هر کجا که تمدن اسلامی شکل گرفت، عنصر شیعی و عنصر ایرانی هم به وجود آمد. در بسیاری از نقاط دیگر از جمله در میان وهابیون، اسلام دارای ظاهر بدوی و ضد نواندیشی بود و عقلانیت و اجتهاد را کفر قلمداد می کرد در حالیکه اسلام دین عقلانیت و اجتهاد و حکمت است.

انقلاب اسلامی دارای رهبران عاقل، فقیه و نوگرا است که به استخدام مکاتب اومانیستی و سکولاریستی در نمی آیند. ظرفیت عقلانیت و دیانت اسلامی این ضرورت را ایجاب می کند که درون زا باشد تا سکولاریسم اجازه رشد پیدا نکند

صدرا وجود پیشینه ضرورت تعقل در ایران را مانعی در جهت شکل گیری سکولاریسم دانست و گفت: با وجود اهمیت به ضرورت تعقل، سکولاریسم نتوانست در کشور موضوعیت پیدا کند لذا حکمت ایرانیت و اسلامیت در برابر حاکمیت اومانیستی و سکولاریستی قد علم کرد و آن را به عقب راند.

وی افزود: زیرمجموعه های مهم مکتب مدرنیسم شامل مادی گرایی، طبیعت گرایی، اومانیسم و دنیاگرایی یا سکولاریسم است. این موارد از مهم ترین شاخه های مدرنیسم هستند که همچنان در دنیا، نظام غالب محسوب می شوند و اعتراضاتی که امروز در کشورهای غربی از جمله فرانسه بوجود آمده از درون این مکتب و این نظام بوجود آمده است.

وی در ادامه گفت: امروز همچنان مدرنیسم و ظواهر آن در کشور تاثیرگذار است اما به صورت ریشه ای نمی تواند در برابر جریان نواندیشی ایرانی و اسلامی مقاومت کند به طوری که انقلاب اسلامی که نو اندیشی در تفکر بود، از این نقطه آغاز شد.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: انقلاب اسلامی دارای رهبران عاقل، فقیه و نوگرا است که به استخدام مکاتب اومانیستی و سکولاریستی در نمی آیند. ظرفیت عقلانیت و دیانت اسلامی این ضرورت را ایجاب می کند که درون زا باشد تا سکولاریسم اجازه رشد پیدا نکند.

صدرا با بیان اینکه تفکر سکولاریستی در دوران پهلوی در ایران نفوذ پیدا کرده بود، گفت: در کشوهایی مانند مصر و هند و سوریه حاکمانی انگلیسی حکومت می کردند اما در ایران این گونه نبود بلکه در ظاهر رژیم ایرانی بر سر کار بود که دست نشانده غرب بود. به همین دلیل تفکر سکولاریستی در کشور سلطه پیدا نکرد بلکه نفوذ پیدا کرد.

وی با اشاره به وجود سه جریان عمده در دنیا، گفت: امروز سه جریان جهانی شدن، جهانی سازی و جهانی گرایی در دنیا رواج دارد. در فرآیند جهانی شدن مانند جهانی شدن اقتصادی و یا فناوری و تکنولوژی ابزارها تاثیرگذارند و از آنها بهره گرفته می شود. چنین جریانی در ایران پذیرفته شده است زیرا استفاده از ابزارهای تکنولوژی لازم و مفید است.

وی اظهار کرد: جریان جهانی سازی که در واقع توطئه و پروژه است و در راس آن آمریکا قرار دارد، به دنبال بازاری کردن و آمریکایی شدن همه جهان است تا سکولاریسم را در دنیا تثبیت کند و از بستر جهانی شدن سوء استفاده کند. ایران، جریان جهانی شدن را می پذیرد اما در برابر جهانی سازی و آمریکایی سازی می ایستد.

وی به جریان جهانی گرایی اشاره کرد و گفت: جهانی گرایی فرآیندی فرهنگی است و پایگاه آن در سازمان ملل و یونسکو قرار دارد. غرب با استحاله فرهنگی تلاش می کند انقلاب اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد زیرا به زمینه فرهنگی امیدوار است.

صدرا تصریح کرد: دنیا به ظرفیت های حکمت ایرانی نیاز دارد و اگر ما بر روی این ظرفیت ها تلاش و تدبیر کنیم می توانیم تهاجمات را خنثی و آنها را تبدیل به فرصت کنیم تا زمینه برای شکل گیری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی ایجاد شود.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه در منطقه خاورمیانه جبهه مقاومت شکل گرفته که به نفع استکبار جهانی نیست، گفت: چهلمین سال پیروزی، سال پختگی است. تاکنون پیروزی ما سلبی و قطعی بوده و در برابر تحریم ها و تجاوزها ایستادگی کرده ایم. کشور اکنون می تواند به پختگی و خودسازی برسد و آسیب ها را تبدیل به فرصت کند.  

انتهای پیام/

کد خبر : 79123
تاريخ ثبت خبر : 21 بهمن 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:36
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)