| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تأثیر شناخت سنت‌های الهی بر سبک زندگی اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تأثیر شناخت سنت‌های الهی بر سبک زندگی اسلامی» توسط اعظم حسینی نگاشته و محمدجواد نجفی، استاد راهنما این رساله دانشگاه قم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تأثیر شناخت سنت‌های الهی بر سبک زندگی اسلامی» توسط اعظم حسینی نگاشته شده است.

محمدجواد نجفی، استاد راهنما این رساله دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

چکیده:

مسئله‌ اصلی پایان‌نامه پیش‌رو با عنوان «تأثیر شناخت سنت‌های الهی بر سبک زندگی اسلامی» این است که شناخت و آگاهی از سنت‌های الهی چه تأثیری می‌تواند بر سبک زندگی داشته باشد؟

این پژوهش در بدو امر به معرفی سنت‌های خداوند به معنای ضوابط و قوانین او در تدبیر و اداره امور جهان و انسان می‌پردازد. این قوانین برخلاف قانون‌های بشری نه تغییر می‌کنند و نه به قانون‌های دیگر تبدیل می‌شوند و جاری شدن آن‌ها بر عالم و آدم وابسته به شرایط خاص بوده که با اراده انسان قابل‌ تغییر است.

در این مجال برخی از این سنن که در سوق دادن جوامع بشری به‌ سوی جامعه‌ای مطلوب راهگشایند، معرفی‌شده و موردبازنگری تفسیری قرار گرفته است.

آشنایی با سنت‌های خداوند نظیر سنت امداد، هدایت، رحمت و … می‌تواند انسان را در پیشبرد اهدافش در زندگی بر سبک و آیین اسلامی یاری بخشد و حرکت او برای رسیدن به کمال شایسته انسانی را تسریع نماید.

در این نوشته برخی از بااهمیت‌ترین مولفه‌های سبک زندگی دینی چون مولفه اجتماعی، خانواده، عبادت، اخلاق و …که در ارتقای جوامع به‌سوی جامعه ایده‌آل نقش دارد به بحث گذاشته‌شده است.

این ادعا بر این پایه استوار است که سنت‌های خداوند در قرآن کریم به‌مثابه دیگر اسباب هدایت انسان، هادی و محرک او در زندگی و سلوک به سمت سعادت دنیا و آخرت است. با توجه به اینکه تاکنون هیچ پژوهشی به تأثیر شناخت سنت‌ها بر سبک زندگی اسلامی نپرداخته، ضرورت چنین نوشته‌ای لازم آمد.

علاقه‌مندان می‌توانند قسمتی از این پایان‌نامه را اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 71971
تاريخ ثبت خبر : 25 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:02
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)