| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


تأثیر اندیشه‌های فلسفی امام خمینی(ره) بر اصول فقهی ایشان

پایان‌نامه ارشد «تاثیر اندیشه‌های فلسفی امام خمینی (ره) بر اصول فقهی ایشان» توسط سعید توکلی‌زاده نگاشته و احمدعابدی، استاد راهنما این پایان نامه در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه ارشد «تأثیر اندیشه‌های فلسفی امام خمینی(ره) بر اصول فقهی ایشان» توسط سعید توکلی‌زاده نگاشته شده است.

احمد عابدی، استاد راهنما این پایان نامه در دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

چکیده:

ارتباط علوم با یکدیگر امری اجتناب‌ناپذیر است. مهم، میزان دخالت یک علم در علمی دیگر است. شاید عجیب‌ترین ارتباط، تأثیر فلسفه بر اصول باشد. چون‌ که فلسفه، عقلی محض است و اصول،‌ علمی عقلایی و عرفی است.
حضرت امام خمینی(ره) هرچند پایه و اصلِ اصولِ فقهِ خود را عرف قرار می‌دهند و از دخالت دادن مسائل عقلی در علوم عقلایی سخت اجتناب می‌کنند لیکن مواردی در آثار این اعجوبه اعصار یافت می‌شود که شاید در کلمات بزرگ‌ترین فلاسفه هم پیدا نشود.
انسان، متحیر می‌شود از کسی که در یک صفحه، حرفی به شدت عرفی زده است که گویا آدمی خیال می‌کند گوینده این حرف، فقط در مردم و بازار بوده است.
 سپس در صفحه بعد چنان فلسفی صحبت می‌کنند که توگویی اسفار را مطالعه می‌کنی!هرچند بیشتر این درافشانی‌های فلسفی، جنبه توضیحی از یک قاعده و بیان این مطلب است که نباید فلسفه را در اصول دخالت داد اما مواردی هم هست که حضرتش با فلسفه به مطالبی رسیده‌اند.
«قاعده الواحد ، الماهیه من حیث هی لیست الا هی» از نمونه‌های صورت اول و «استصحاب زمان و اراده» ازجمله مثال‌های صورت دوم هست.

علاقه مندان می توانند چند صفحه نخست این پایان‌ نامه را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 61789
تاريخ ثبت خبر : 17 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:44
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)