| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

نادر انتصار در گفتگو با طلیعه:


تأثیر انتخابات بر زندگی مردم منوط به پاسخگو بودن دولتهاست

رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا گفت: انتخابات بر زندگی روزمره مردم تنها در صورتی تأثیرگذار است که آنهایی که انتخاب می شوند، در مقابل مردم پاسخگو باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، هدف توسعه سیاسی گسترش مشارکت و رقابت گروه های اجتماعی در زندگی سیاسی می باشد؛ مهمترین لوازم بلافاصل توسعه سیاسی شامل؛ سازمان یابی گروه ها و نیروهای اجتماعی، آزادی آنها در مشارکت و رقابت سیاسی، وجود مکانیسمهای حل منازعه نهادمند در درون ساختار سیاسی، خشونت زدایی از زندگی سیاسی در جهت تقویت ثبات سیاسی، مشروعیت چارچوبهای نهادی وقانونی برای رقابت و سازش سیاسی و جزء آن، است.

مشارکت سیاسی اهمیت خاصی برای توسعه سیاسی و پویایی جامعه دارد؛ عواملی چون اعتماد به رسانه های گروهی، اعتماد به سیاسیون و اعتماد سیاسی و اعتماد به افراد مذهبی، مشارکت سیاسی بر میزان توسعه سیاسی تأثیرگذار است. این عوامل از جمله شاخصهای مهم توسعه هستند، مبحث توسعه و روند حرکت به سمت ارتقای کمی و کیفی شاخصه های پیشرفت و توسعه از جمله عوامل بسیار مهمی است که تمام تلاش تصمیم گیرندگان و سردمداران کشورها بخصوص جهان سوم را به خود مشغول داشته است.

در گفتگو با پرفسور «نادر انتصار» رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی آمریکا، به بررسی این موضوعات پرداخته ایم که مشروح آنرا در ادامه می خوانید.

*برگزاری انتخابات تا چه حد برای نظام سیاسی کشورها اهمیت دارد؟

برگزاری انتخابات در هر کشوری یک گام بسیار مهم جهت پاسخگو کردن حکومت در مقابل مردم محسوب می شود، اما برگزاری انتخابات در یک کشور لزوماً به معنای وجود دموکراسی در آن کشور نیست. انتخابات فرآیندی به سمت شکل گیری سیستم دموکراتیک بوده و به خودی خود هدف نیست.

*آیا مشارکت مردم در انتخابات بر زندگی اجتماعی و شخصی آنها تاثیرگذار است؟

انتخابات بر زندگی روزمره مردم تنها در صورتی تأثیرگذار است که آنهایی که انتخاب می شوند، در مقابل مردم پاسخگو باشند، اما تاثیر انتخابات بر زندگی روزمره مردم ممکن است آنچنان عمیق باشد که مردم انتظار دارند. برای مثال اگر روند انتخابات توسط گروههای ذینفع قدرتمند کنترل شود، بر زندگی شخصی و اجتماعی مردم تأثیر نخواهد داشت.

*آیا مشارکت مردم در انتخابات نشان دهنده بلوغ سیاسی مردم آن جامعه است؟

مشارکت بالای مردم در انتخابات ممکن است حاکی از این واقعیت باشد که مردم آن جامعه شرکت در انتخابات را یک ارزش سیاسی محسوب کرده و در سیستم سیاسی کشور خود سهم دارند. با این حال، بلوغ سیاسی نمی تواند به مشارکت مردم در انتخابات دوره ای محدود شود. بلوغ سیاسی در چگونگی تعامل شهروندان بالغ با امورات زندگی اجتماعی کشور خودشان منعکس می شود.

*مشارکت بالای مردم در انتخبات از چه طریقی می تواند به توسعه سیاسی کشور کمک کند؟

انتخابات نباید به عنوان نشانه کلی و قطعی بلوغ سیاسی مردم یک کشور قلمداد شود. همان طور که در پاسخ های قبل بیان کردم، برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه لزوماً به سمت کامل بلوغ سیاسی مردم جامعه حرکت می کند، اما توسعه سیاسی یک کشور نیازمند طی مراحل دیگری است مانند وجود جامعه مدنی قوی.

انتهای پیام/

کد خبر : 46803
تاريخ ثبت خبر : 28 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)