| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

مهدی احمدیان مطرح کرد:


تأثیرگذاری مدیریت آینده‌پژوهی بر برنامه‌های آتی کشور

کارشناس مدیریت آینده پژوهی گفت: سودرسانی آینده پژوهی در اتخاذ تصمیم های بهتر و بهبود مدیریت آنچه را که نمی توان مشاهده کرد، است. از این لحاظ مدیریت آینده پژوهی به صورت غیرمستقیم بر آینده کشور تأثیر می گذارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مهدی احمدیان دانش آموخته دکتری رشته آینده پژوهی از دانشگاه تهران در تشریح رشته مدیریت آینده پژوهی گفت: آینده پژوهی شامل فعالیت پژوهشی است که در آن مشارکت ذی نفعان، خبرگان و مردم عادی در کنار بهره مندی از ابزارهای فنی و محاسباتی اهمیت دارد. ما با پژوهشی سروکار داریم که صرفا ابعاد تکنیکی ندارد و دارای ابعاد اجتماعی هم است.

وی افزود: باید امور اجتماعی و تکنیکی در انجام پروژه های کلان تدبیر شود. با این نگاه مدیریت آینده پژوهی مدیریت پژوهش دارای ابعاد اجتماعی و تکنیکی می شود که ما را به اتخاذ تصمیم های بهتر می رساند. در این پژوهش حساسیت ارتباط این پژوهش با مخاطب پژوهش بالاتر می رود زیرا پژوهشگر می خواهد برای تصمیم های حساس و تغییر دهنده جهت سازمان و کشورش از آینده پژوهی استفاده کند. بنابراین مدیریت پژوهشی که دارای این حساسیت هاست، حسایت های بیشتری هم پیدا می کند. پس تولید دانش درباره مدیریت فعالیت های آینده پژوهی دارای اهمیت می شود.

وی ادامه داد: گاهی فعالیت آینده پژوهی محدود به اجرای روش می شود. مدیریت فعالیت آینده پژوهی، مدیریت اجرای روش آینده می شود که کاری جزیی است. گاهی پروژه آینده پژوهی تعریف می شود و برای اجرای آن پروژه باید مدیریت پروژه آینده پژوهی انجام شود که کاری در سطح بزرگتر است. گاهی کاری با پروژه آغاز می شود اما در ادامه، آن کار به طور متناوب اجرا می شود و این پروژه به یک فرآیند تبدیل می شود بنابراین این مدیریت به مدیریت فرآیند آینده پژوهی تبدیل می شود.

احمدیان اظهار کرد: عالی ترین سطحی که کار آینده پژوهی در یک سازمان یا منطقه و کشور تعریف می کند، سطح سامانه است یعنی نظام و سامانه آینده پژوهی داریم که در آن فرآیندها و پروژه ها تعریف و روش ها اجرا می شوند. واژه سامانه در اینجا در برابر نظام قرار می گیرد و منظور نظم اجتماعی است که در آن کار آینده پژوهی با روش ها و اهداف آینده پژوهی دنبال می شود. پس مدیریت آینده پژوهی در چند سطح دیده می شود.

در پژوهشی که برای تصویرسازی از آینده می شود، می توان به سنت ها و آیات الهی توجه کرد و بخواهیم نظام ربوبیت الهی و سهمی که خدا برای تحقق آینده برای ما درنظر گرفته را بفهمیم

وی با اشاره به اینکه اگر برای آینده پژوهی گونه هایی را قائل باشیم برای مدیریت آن هم باید گونه هایی را درنظر بگیریم، گفت: به ازای گونه های متنوع آنچه که مدیریت می شود گونه های مدیریت هم می تواند دیده شود. مثلا اگر در آینده پژوهی با رویکرد انسان محور بخواهیم پژوهش کنیم، پژوهشگران نسبت به ربوبیت خدا و تحقق آینده بی اعتنا می شوند و مهم ترین موجودی که در شکل گیری آینده می بینند انسان است و انتقادهایی هم به انسان گرایی وارد می شود.

این کارشناس مدیریت آیند پژوهی با اشاره به اشتراکات رشته های علوم انسانی و آینده پژوهی گفت: یکی از این اشتراکات بی اعتنایی نسبت به نظام تحقق اراده الهی است که اگر آینده پژوهان بی اعتنا نبودند از سکولاریسم فاصله می گرفتند. در مقابل در پژوهشی که برای تصویرسازی از آینده می شود، می توان به سنت ها و آیات الهی توجه کرد و بخواهیم نظام ربوبیت الهی و سهمی که خدا برای تحقق آینده برای ما درنظر گرفته را بفهمیم. اینها دو دیدگاه از آینده پژوهی را برای ما می سازند  و به ازای این دو، مدیریت آینده پژوهی متفاوت می شود بنابراین جنس مدیریت این دو مجموعه متفاوت است.

احمدیان درباره اهداف مدیریت آینده پژوهی گفت: هدف این مدیریت تحقق اهداف پژوهش های آینده پژوهی است که می تواند در سطح روش، پروژه و فرآیند و سامانه دیده شود. ما به دنبال رسیدن به هدف آینده پژوهی هستیم اما به جز پژوهش آینده پژوهی امور دیگری در ارتباطاتی که بین پژوهشگران آینده پژوهی و ذی نفعان و عموم مخاطبان وجود دارد، دیده می شود که باید مدیریت شود.

به گفته احمدیان در آینده پژوهی شخصی که پروژه یا سامانه را مدیریت می کند باید آینده پژوهی را درک کند و هر مدیری نمی تواند مدیر سامانه آینده پژوهی باشد.

وی با اشاره به الزامات در موفقیت مدیریت آینده پژوهی گفت: ما تعداد زیادی از دانشجویان آینده پژوهی داریم. وقتی هسته های پژوهشی شکل می گیرند به مرور زمان تعداد آینده پژوهان فعال در یک سازمان افزایش پیدا می کند و تعداد روش ها و پروژه ها بیشتر می شود و نیاز به مدیریت آینده پژوهی هم افزایش پیدا می کند. برای موفقیت در این زمینه در درجه اول باید زمینه های نهادی و قانونی فراهم شود تا مدیر در قلمرویی که نیاز است تصمیم بگیرد و کار کند. عمده نیازهای مدیر آینده پژوهی این است که بتواند با عده ای پژوهشگر در سازمان کار کند و با گستره وسیعی از خبرگان در بیرون از سازمان در تعامل است.

احمدیان اضافه کرد: در سازمان باید نگرش معقولی به آینده پژوهی وجود داشته باشد و از افراط و تفریط پرهیز شود تا مدیر بتواند کار را به جلو ببرد در غیر این صورت افراط و تفریط می تواند در کار او اخلال ایجاد کند.

شناخت مسائل و فرهنگ سازمان ها در سطح کشور مهم است زیرا آینده پژوهی در سطح عالی با ارتباطات گسترده با صاحب نظران سازمان های دیگر معنا پیدا می کند

وی تصریح کرد: مدیر موفق در حوزه آینده پژوهی باید این ویژگی ها را داشته باشد از جمله اینکه باید ابعاد آینده پژوهی در روش شناسی و معرفت شناسی را بشناسد. بخشی از این تبحر با مطالعه و تفکر و بخشی دیگر با تجربه به دست می آید. تجربه پژوهشی بسیار متمایز کننده است یعنی مدیر آینده پژوه هم باید این رشته را خوانده باشد و هم مدت زیادی تجربه اجرای پروژه های آینده پژوهی را داشته باشد.

احمدیان یادآور شد: شناخت مسائل و فرهنگ سازمان ها در سطح کشور مهم است زیرا آینده پژوهی در سطح عالی با ارتباطات گسترده با صاحب نظران سازمان های دیگر معنا پیدا می کند. مهارت های ارتباطی مدیر هم دارای اهمیت است و یکی از ارکان مهم این مدیریت پژوهش مشارکتی و اجتماعی است.   

وی با اشاره به وضعیت فعلی مدیریت آینده پژوهی گفت: ما اکنون در حال تربیت پژوهشگر آینده پژوهی هستیم و نه مدیر پژوهش های آینده پژوهی. در دانشگاه دفاع ملی رشته آینده پژوهی تعریف شده و کسانی که به این رشته وارد می شوند عموما پیش از این تخصص آینده پژوهی نداشتند باید و ابتدا آن تخصص را به عنوان پژوهشگر کسب بکنند و سپس با مدیریت آن آشنا شوند بنابراین فرصت زیادی برای آشنایی با مدیریت آینده پژوهی ندارند.

این کارشناس آینده پژوهی افزود: مدیریت آینده پژوهی پیش از آنکه به شکل رسمی پیش برود بر اساس تلاش ها و تجربه های پژوهشگران آینده پژوهی در حال پیشرفت است و با انباشت تجربه های مدیریتی از اجرای روش و پروژه و گرفتن فرآیند و سامانه مدیریت می شود.

وی با با پیش بینی اینکه در آینده تعداد پژوهشگران بیشتر شود و آثار این حوزه افزایش یابد و برای کسب تجربه آینده پژوهان هم بیشتر شود، گفت: پیش از اینکه مدیری در قالبی رسمی تربیت شود، بر اساس تجارب شخصی و زمینه هایی که فرد توانسته مهارت هایش را فراهم کند در این رشته شاهد پیشرفت هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که مدیریت آینده پژوهی می تواند به نیازهای کلان مدیریتی جامعه پاسخگو باشد یا خیر؟ گفت: مدیریت آینده پژوهی به تصمیم گیری کمک می کند زیرا معمولا تصمیم ها را مدیر می گیرد. آینده پژوه هم مشاور مدیر می شود و هم سامانه آینده پژوهی و سامانه مشاوره ای برای مدیران محسوب می شود. وقتی از آینده پژوهی بهره گرفته می شود در واقع مدیریت را بهبود می دهید و تحلیل تصمیم گیری در فضای مبهم را انجام می دهید.

احمدیان در پایان سخنانش گفت: اگر در مدیریت آینده پژوهی قوت کافی دیده نشود نمی توان در بهره گیری از آینده پژوهی قوت کافی را دید پس سودرسانی آینده پژوهی در اتخاذ تصمیم های بهتر و بهبود مدیریت آنچه را که نمی توان مشاهده کرد، است. از این لحاظ مدیریت آینده پژوهی به صورت غیرمستقیم بر آینده کشور تأثیر می گذارد.


انتهای پیام/

کد خبر : 70052
تاريخ ثبت خبر : 30 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:22
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)