| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:


بیکاری ریشه بسیاری از بداخلاقی‌های اجتماعی است

ابراهیم علیپور گفت: اگر جوان شاغل نباشد حداقل نیاز دارد که بتواند اوقات فراغت و بیکاری اش را به نحو مطلوبی پر کند، اگر حتی همین امکان هم نباشد، طبیعی است که رفتارهای تند و پرخاش گرانه از او سر بزند و یا به تفریحات ناسالم و شبکه های مجازی روی بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام دکتر ابراهیم علیپور، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه کسی تردید ندارد که  ریشه بسیاری از بداخلاقی ها در جامعه به سبب مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، اظهار کرد: با این وجود اما می توان با شکیبایی و حُسن ظن نسبت به امور با مسائل کنار بیاییم و یا لااقل خُلق مان را تنگ نکنیم.

وی ادامه داد: بعضاً این بداخلاقی ها و کم صبری ها در میان قشر جوان به دلیل شرایط و ماهیت جوانی بیشتر دیده می شود ولی این مساله نباید تبدیل به یک عادت رفتاری شود و راه حل رفع آن این است که جوان با تمرین و ممارست خوش خُلقی را در وجودش نهادینه کند، چراکه هیچ دوره سنی به اندازه جوانی نمی تواند یک رویکرد را در رفتار انسان نهادینه کند.

این پژوهشگر با بیان اینکه جوانان نیروهای بالقوه و بالفعل جامعه هستند که آتیه کشور را می سازند، تصریح کرد: خاصیت دوره جوانی آن است که انسان هیجانات و احساسات اش را بی محابا در سطح فردی و اجتماعی بروز می دهد و گاهی حتی به عواقب رفتار خود فکر نمی کند. معتقدم اگر سبک زندگی و سیره اهل بیت(ع) را به گونه ای ملموس در جامعه مطرح کنیم شاهد از بین رفتن اضمحلال اخلاقی خواهیم بود.

این محقق تاکید کرد: به همین دلیل است که ذیل روایات نسبت به جوان تاکیدات متعددی داریم. وقتی که به برخی روایات نگاه می کنیم، می بینیم که ائمه علیهم السلام مرتب یادآوری می کنند که جوانی ویژگی هایی دارد که متفاوت با سایر سنین است، یعنی تاکید می شود که به جوان بیشتر توجه شود چون حساس است. وجود جوان برای جامعه اسلامی همراه با برکت است اگر به خوبی به او توجه کنیم الگوسازی برای نسل های بعد انجام داده ایم و یکی از راه های توجه به جوان این است که از وجود او در جامعه به درستی بهره مند شویم، برایش شغل ایجاد و ارزش مداری را در رفتارهای اقشار مختلف جامعه نهادینه کنیم.

علیپور با بیان اینکه ریشه بسیاری از بداخلاقی و کژرفتاری ها در این مساله نهفته است که افراد دچار معضل بیکار هستند، گفت: در روایات ما تاکید فراوانی شده است که حتی در اوقاتی که کاری برای انجام دادن ندارید (از شغل خود فراغت یافته اید) خودتان را مشغول کنید؛ حضرت رسول(ص) به شدت از انسان بیکار دوری می جست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه فراهم سازی امکانات برای استفاده بهینه از اوقات فراغت عامل دیگری است که می تواند از بداخلاقی ها به ویژه در میان قشر جوان جلوگیری کند، بیان کرد: به هر حال این انرژی باید تخلیه شود. اگر جوان شاغل نباشد حداقل نیاز دارد که بتواند اوقات فراغت و بیکاری اش را به نحو مطلوبی پر کند، اگر حتی همین امکان هم نباشد، طبیعی است که رفتارهای تند و پرخاش گرانه از او سر بزند و یا به تفریحات ناسالم و شبکه های مجازی روی بیاورد که معلوم نیست واقعا چه خوراکی به او ارائه دهند یا چه سبک زندگی و فرهنگی را به او منتقل کنند.

وی تاکید کرد: چه بسا فرهنگ و القائاتی که در این شبکه های مجازی صورت می گیرد به تنگ خلقی های یک جوان بیافزاید، چراکه خود به خود نوعی مقایسه ایجاد می شود یعنی برای مثال یک جوان امکانات و تفریحات جوانان سایر کشورها را می بیند و یا با تبلیغاتی که آنان در فضای مجازی دارند، مواجه می شود و این امکانات را با زندگی خود مقایسه می کند و دچار سرگشتی و تنگ خلقی می شود، حال آنکه بسیاری از این تبلیغات در شبکه های مجازی ظاهر ماجرا است و جوان غربی با بحران هویتی مواجه است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که ما به شکل تئوری در حوزه های مختلف فرهنگی کار کرده ایم، نیامده ایم فرهنگ اهل بیتی را در جامعه به درستی معرفی کنیم. اگر می گوییم بداخلاقی در جامعه وجود دارد نیامده ایم ریشه یابی و مشکل را حل کنیم یا اگر وارد مسئله شده ایم نگاه مان متناسب با گروه های سنی مختلف نبوده است. من معتقدم باید سبک زندگی اسلامی در جامعه جاری شود تا امیدوار باشیم به این مساله که این مسایل و مشکلات در جامعه حل شود و افراد حداقل با روی باز با یکدیگر مواجه شوند.

کد خبر : 62393
تاريخ ثبت خبر : 25 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:51
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)