| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


بیداری اسلامی؛ خیزش تمدنی اسلامی

مقاله «بیداری اسلامی؛ خیزش تمدنی اسلامی؛ تبیین نظریه مقام معظم رهبری در باب بیداری اسلامی» نوشته ابوذر مظاهری به بیداری اسلامی اشاره می کند که واقعه بزرگ خیزش‌های اخیر مردمی در کشورهای اسلامی را منجر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در مقدمه مقاله «بیداری اسلامی؛ خیزش تمدنی اسلامی؛ تبیین نظریه مقام معظم رهبری در باب بیداری اسلامی» که در نشریه علمی پژوهشی معرفت سیاسی، سال ششم، سال ۹۳ منتشر شده بود، آمده است.

مقدمه

«بیداری اسلامی»، «بیداری انسانی» ، «انقلاب‌ آزادی»، «بهار عربی»  و «موج دموکراسی‌خواهی»، مفاهیمی هستند که یک واقعه بزرگ خیزش‌های اخیر مردمی در کشورهای اسلامی را توصیف می‌کنند. اما به‌راستی کدام‌یک از این مفاهیم و نظریه‌ها می‌تواند بیانگر ماهیت واقعی این خیزش‌ها باشد؟ اساساً این منازعه در چه سطحی صورت گرفته است؟ آیا صرفاً یک منازعه سیاسی و ملی است؟ اگر این یک حرکت اسلام‌خواهانه باشد آیا سطح این مطالبه سیاسی و ملی است؟ این پرسش‌ها، حول محور دو مسئله مطرح شده‌اند؛ یکی، ماهیت این خیزش‌ها و دیگری، سطح و میزان عمق آنهاست. این نوشته تلاش می‌کند پاسخ این مسائل را براساس دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، درخصوص بیداری اسلامی بیابد. دیدگاه‌های ایشان را می‌توان در قالب یک نظریه و یا چارچوب تحلیلی ارائه کرد  و براساس آن، پاسخ مناسبی به این مسائل ارائه کرد.

عنوان نظریه «خیزش تمدنی اسلام»  است. در این چارچوب، اجمالاً سخن در این است در عصری که سخن از «برخورد و جنگ تمدن‌ها» (هانتینگتون، ۱۳۷۸) است و یا به تعبیر بهتر، «عصر صف‌آرایی و منازعه الگوهای کلی» است، نباید حرکت‌هایی مانند بیدرای اخیر کشورهای اسلامی را تنها در چارچوب ملی و قومی و نیز در سطح اجمالی و روبنایی تعریف و تحلیل کرد. شاید بتوان گفت: در دوران کنونی کشمکشی مشابه کشمکش‌های دوران جنگ سرد برقرار شده است. کشمکش و جنگ سردی میان دو الگوی بزرگ تمدنی، یعنی اسلام و غرب. درواقع، می‌توان گفت: خیزش‌های اخیر، جلوه گسترده‌تر و دور جدیدی از رویارویی اسلام و غرب هستند (خامنه‌ای، ۲۵/۰۴/۱۳۶۹). این سطح از رویارویی، از نظر این دیدگاه محصول عبور جریان بیداری اسلامی از مرحله‌ای است که دوران «تجربه و عملکرد» نام دارد؛ دورانی که انقلاب اسلامی آن را رقم زده و بر اثر آن، نوعی بیداری تمدنی که اسلام در مرکز آن قرار دارد، ایجاد کرده است.

متن کامل مقاله در اینجا   .آمده است


انتهای پیام/

کد خبر : 40543
تاريخ ثبت خبر : 14 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 03:13
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)