| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


بیانیه تحلیلی «حسینیه اندیشه» در مورد وضعیت اقتصادی کشور

«حسینیه اندیشه» در جدیدترین بیانیه تحلیلی خود تلاش کرده تا راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی اقتصادی را به جامعه نخبگان و مدیران و مردم انقلابی معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، «حسینیه اندیشه» در جدیدترین بیانیه تحلیلی خود تلاش کرده تا با اتکاء به پژوهش‌های عمیق و عقلانیتِ دین‌محورِ «مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی‌الهاشمی» و شاگرد مبرز ایشان «مرحوم استاد حجه‌الاسلام والمسلمین مسعود صدوق»، راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی اقتصادی را به جامعه نخبگان و مدیران و مردم انقلابی معرفی کند.

نظام استکبار در جنگ اقتصادی، به ستوه‌درآوردن مردم و جدا کردن آنها از نظام را دنبال می‌کند تا از این طریق، جمهوری اسلامی بزرگترین پشتوانه قدرت خود را از دست بدهد. پس مهم‌ترین نقطه‌ای که در این جنگ بمباران می‌شود، «قدرت خرید مردم» است. البته قدرت خرید مردم همواره از سوی نرخ تورم بالا و مداوم در معرض تهدید بوده، اما سهمگین‌ترین ضربه‌ها به قدرت خرید مردم هنگامی وارد شده و می‌شود که ارزش پول ملی در برابر دلار شدیداً کاهش پیدا کند. البته روشن است که دولت‌های پس از انقلاب از نظر تعهد و روحیه انقلابی و قدرت و کارآمدی، یکسان نبوده و نیستند اما این تفاوت‌ها نباید باعث شود که چشم ما بر یک واقعیت اقتصادی در چهل سال گذشته بسته بماند: «کاهش مداوم ارزش پول ملی»

یعنی دلاری که در سال ۱۳۵۷ در بازار آزاد ۷ تومان خرید و فروش می‌شد، در پایان دولت دفاع مقدس به ۱۰۰ تومان معامله شد، در پایان دولت سازندگی به ۴۵۰ تومان پرواز کرد، در پایان دولت اصلاحات به ۹۰۰ تومان رسید، در پایان دولت عدالت به بیش از ۳۰۰۰ تومان اوج گرفت و در میانه راه دولت تدبیر و امید، قله‌ی ۸۰۰۰ تومان را فتح کرده است. البته همه صاحب‌نظران و مسئولان و بدنه عظیم کارشناسی در دولت و مجلس و… در تمامی این سال‌ها گفته‌اند که برای درمان این وضع باید بر رونق تولید ملی و کنترل نقدینگی و الزامات آن در بخش‌های مختلف متمرکز شد و هر دولتی با هر سلیقه‌ای هم که بر سر کار بوده، این حرف‌ها را شنیده و تلاش‌هایی در این راستا صورت داده اما مشکل حل نشده است. به تعبیر مقام معظم رهبری: «در مسائل اقتصادی کشور، ما این‌همه راجع به مسائل اقتصادی حرف میزنیم، همه هم تصدیق می‌کنند؛ اقتصاد مقاومتی را مطرح کردیم، همه هم از صدر تا ذیل تأیید می‌کنند، تصدیق می‌کنند، برایش جلسه و کمیته و کمیسیون و مانند اینها هم تشکیل می‌دهند، [امّا] آن­چنان­که بایدوشاید کار پیش نمی‌رود. خب اشکال کجا است؟ یک گره‌ علمی وجود دارد.» (۳۱/۳/۱۳۹۶(

در واقع نباید تصور کرد که روزمرگی در اداره اقتصاد جمهوری اسلامی صرفاً به اموری از قبیل «عدم آگاهی مسؤولین به روابط اقتصاد علمی»، «سستی و کوتاهی در تدبیر مدیران»، «نشناختن فرصت­ها و مزیت­های نسبی»، «برخورد سلیقه­ای با مقوله ­های دانش اقتصاد و برنامه‌ریزی»، «فساد فراگیر و کلان» و… وابسته است، بلکه یک چالش اساسی‌تر از همه این‌ها وجود دارد که باعث شده هیچ دولتی در چهل سال گذشته نتواند در مقابل کاهش ارزش پول ملی ایستادگی کند و در حفظ توازن ارزی موفق شود.

یعنی جامعه‌ای که یک انقلاب دینی و الهی در آن صورت گرفته و به وجدان عمومی شکل و محتوای جدیدی بخشیده، لاجرم روابط اجتماعیِ خاصی در سیاست و فرهنگ و اقتصاد آن جریان پیدا کرده و لذا عینکِ «کارشناسی موجود» قادر به محاسبه رفتار این ملت و کنترل آن نیست و به همین دلیل، گرچه نسخه‌های متداول اقتصادی در تمامی دنیا برای رونق اقتصاد کارآمدی داشته اما در جامعه ایران موفق نبوده و نخواهد بود

«حسینیه اندیشه» در جدیدترین بیانیه تحلیلی خود تلاش کرده تا با اتکاء به پژوهش‌های عمیق و عقلانیتِ دین‌محورِ «مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی‌الهاشمی» و شاگرد مبرز ایشان «مرحوم استاد حجه‌الاسلام والمسلمین مسعود صدوق»، این چالش اساسی و راهکار برون‌رفت از آن را به جامعه نخبگان و مدیران و مردم انقلابی معرفی کند تا با شکل‌گیری یک تحلیل آکادمیک از «جنگ اقتصادی»، توانایی طراحی یک نقشه عملیات همه‌جانبه برای خارج‌کردن مردم از تیررس بمباران اقتصادی دشمن فراهم شود.

علاقه مندان می توانند فایل کامل این تحلیل را از اینجا دریافت کنند!

کد خبر : 73346
تاريخ ثبت خبر : 8 مرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:50
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)