| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از مهدوی‌زادگان؛


۱۰راهکار برای روان‌سازی صیرورت اسلامی‌شدن دانش و دانشگاه

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه دانشگاه ما از اول غلط بنیان‌گذاری شده، گفت: بنای دانشگاه به‌وسیله آدم‌های نامطمئن و با سیاست‌های نامطمئن در زمان حکومت طاغوت گذاشته شده و این بنا همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادداشتی به مناسبت روز شهادت شهید چمران نوشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

طی سه چهار سده اخیر، علم و دانشگاه، فرایندی از دنیوی شدن را سپری و شاکله سفت و سختی را پیدا کرده است. این رویداد با التفات عامدانه از سوی اومانیستها و اندیشه گران این جهانی اروپایی، اتفاق افتاده است. توسط اینان برای القاء ایده این جهانی بودن ذات معرفت و دانش بشری، پروژه های گسترده ای در حوزه علوم انسانی به راه افتاد. مهم ترین دستاورد این تلاش، نفی مرجعیت معرفتی و علمی ادیان وحیانی است. برداشت و گفتمان مسلط در جامعه و سیاست به طور عام و در مجامع و محافل علمی به طور خاص، امتناع واقعیت علوم وحیانی است.

در چنین شرایط تثبیت شده ای بود که واقعه عظیم انقلاب اسلامی در ربع آخر قرن بیستم (بهمن ۵۷) اتفاق افتاد. خاستگاه اصلی این انقلاب، آموزه های وحیانی و اسلام ناب محمدی ص است و اکنون انقلاب در آستانه دهه پنجم عمر خود توانسته در مقیاسی جهانی تجربه ای از زیست معنوی را عرضه بدارد .یکی از داعیه های اصلی انقلاب اسلامی، احیای مرجعیت معرفتی و دانشی ادیان وحیانی است.

از این رو، طبیعی به نظر می آید که تجربه انقلاب اسلامی از ناحیه روشنفکران و پیروان اندیشه سکولار مورد بی مهری و بعضاً رفتارهای خصمانه قرار گیرد. به طوری که بخشی از ریشه های مواضع خصمانه نظام سلطه استکبار با نظام اسلامی به همین مبانی نظری تفکرِ این جهانی باز می گردد، لکن تفاوت اساسی مواجهه فکر این جهانی با گذشته علمی خود، در موضع انفعال و تدافعی بودن آن است.

امروزه، بحث از امتناع علم دینی و نفی بهره معرفتی و دانشی دین، عمدتاً از موضع انفعال برابر اراده معطوف به تکوین علم اسلامی است؛ اراده ای که منبعث از تجربه انقلاب اسلامی است، البته در همین موضع گیری انفعالی، شاهد نوعی دوگانگی در تحلیل سطوح معرفت و دانش هستیم. اندیشه گران سکولار در تحلیل علوم انسانی مدرن، رویکردی دینامیکی  و پویایی را در نظر دارند و علم مدرن را «صیرورت» می بینند و لذا است که همچنان مدرنیته را «پروژه نا تمام» می دانند.

آنان هنوز از فقدان زمینه ها و شرایط امکان تکوین علم مدرن سخن می گویند . لکن همین افراد در تحلیل علم دینی ، رویکرد استاتیکی و ایستایی را حاکم کرده از دینداران مصادیق عینی علم دینی را سراغ می گیرند. متاسفانه این نوع نگاه استاتیکی و غیر پویا به علم دینی در میان اندیشه گران دیندار تاثیرگذار بوده است و در همین چارچوب سعی کردند پاسخ هایی را ارائه کنند و لذا سالیان درازی است که در همان بحث امتناع یا امکان

کد خبر : 70148
تاريخ ثبت خبر : 2 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:18
برچسب‌ها:, , ,

امکان ارسال دیدگاه بسته شده است.

امکان ارسال دیدگاه بسته شده است.