| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با سخنرانی احمد شاکرنژاد؛


برگزاری کرسی «مفهوم معنویت در عصر پست مدرن»

کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان «مفهوم معنویت در عصر پست مدرن» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، 30 شهریورماه در قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی، با عنوان «مفهوم معنویت در عصر پست مدرن» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، برگزار می شود.
در این نشست که با سخنرانی احمد شاکر نژاد همراه است، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف و دکتر وحید سهرابی فر به عنوان ناقد حضور دارند.

در ادامه چکیده بحث احمد شاکرنژاد می آید:

معنویت‌گرایی جدید، در اشکال مختلف فرقه‌ای و فرهنگی، در حال گسترش است. شناسایی وجوه مختلف این پدیده می‌تواند در درک تمایزات آن با اشکال دینی معنویت‌گرایی مفید باشد.
در این بحث بعد از گونه شناسی انواع دینداری‌های جدید‌، با کمک‌گیری از زبان استعاره، انواع معنویت‌گرایی معاصر معرفی می‌شود.
در خلال بحث، گونه‌شناسی استعاره ای شیوون چندلر معرفی و تحلیل شده و با استفاده از یافته‌های این گونه‌شناسی جایگاه یکی از گونه‌های مهم معنویت معاصر یعنی معنویت سیال در بین انواع معنویت‌ها مشخص می‌شود.
در بخش آخر برای ارائه تصویری روشنتر از این پدیده، سعی می‌شود جایگاه آن در بین پدیده‌های مشابه نیز مشخص شده تا نوپدید بودن آن بهتر نمایان شود.
ایده اصلی بحث حاضر آن است که اولاً معنویت‌ سیال به شکل کنونی آن پدیده ای کاملاً جدید است؛ ثانیاً این نوع معنویت‌گرایی هرچند گستردگی فراوانی دارد اما به دلیل سیالیت  و قابلیت آن برای شکل پذیری در قالب‌های مختلف، کمتر دیده شده  و کمتر به پژوهش در آمده‌ است.
 پس، مدعای این کرسی علمی ـ ترویجی آن است که در دوره معاصر معنویت یک فرقه یا جریان مشخص نیست بلکه یک امر نامرئی و سیال خصوصا در میان دینداران لیبرال است. ارائه دهنده در مقاله «معنویت سیال» و همچنین  در مقاله «معنویت در عصر پست مدرن» سعی کرده است وجه غالب معنویت گرایی جدید که همان معنویت نامرئی است را نشان دهم.
علاقه مندان برای شرکت در این نشست علمی می توانند پنج شنبه ۳۰ شهریورماه  از ساعت ۱۱الی ۱۳به آدرس قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراجعه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 53221
تاريخ ثبت خبر : 26 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:54
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)