به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد، نخستین کارگاه آموزشی «آشنایی با کرسیهای نظریه پردازی و ترویجی» در دانشگاه شیراز برگزار شد.
این کارگاه آموزشی که با سخنرانی دکتر میثم چگین، معاون علمی هیأت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی نقد و مناظره همراه بود با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز برگزار شد.
در این نشست چگین ابتدا به پیشینه تشکیل کرسیهای نظریه پردازی اشاره داشت و بیان کرد: این هیأت، صرفاً یک نهاد حمایتی و ستادی است که برای رونق و گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسیها در حوزههای مختلف علمی و مساعدت مؤثر در بسط آزاداندیشی و شکل گیری جنبش ملی نقد و نظریه پردازی در ایران تأسیس گردید که صرفاً سازوکار حمایتی دارد.
وی ادامه داد: در هیأت حمایت دو کرسی با زیرشاخههای مختلف تعریف شده است که موفقیت در ارائه هریک از آنها مشمول امتیازات ارتقای رتبه اعضای هیأت علمی میشود. این کرسیها عبارت اند از کرسیهای تخصصی که شامل کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره است و کرسیهای ترویجی که شامل نشستهای مناظره و کرسی عرضه و نقده ایده علمی می باشند.
معاون علمی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی همچنین در خصوص نحوه ارائه طرح نامههای علمی تصریح کرد: هیأت حمایت با دانشگاهها و مراکز علمی مختلف کشور تفاهم نامه همکاری امضا کرده که متعاقب آن کمیته دستگاهی کرسیهای نظریه پردازی به ریاست رئیس آن مرکز شکل گرفت، لذا اساتید برای ارائه طرح نامهها میتوانند به این کمیته مراجعه نمایند یا مستقیماً طرح نامه را به دبیرخانه هیأت حمایت ارسال کنند.
چگین ادامه داد: طرح نامهها با توجه به موضوع به یکی از پنج شورای تخصصی علوم اجتماعی، علوم رفتاری، علوم عقلی، علوم نقلی و هنر معماری و شهرسازی ارجاع داده میشود که این شوراها از اساتید تراز اول آن حوزه علمی تشکیلشدهاند.
وی گفت: شوراهای تخصصی نیز طرح نامهها را با ارزیابی اولیه به اساتید ارزیاب جهت اعلام نظر برای برگزاری پیش اجلاسیه ارسال میکنند و چنانچه طرح نامه برای پیش اجلاسیه نظر ارزیابان را جلب نکند دبیرخانه شرایط برگزاری کرسیهای ترویجی برای آنها را آماده میکند.
در بخش دیگری از جلسه چگین به معرفی انواع کرسیهای ترویجی پرداخت و گفت: کرسیهای ترویجی تحت دو قالب «کرسیهای عرضه و نقد دیدگاه علمی» و «کرسیهای مناظره علمی» طبقه بندی شدهاند.
وی در توضیح تفاوت این دو کرسی گفت: در کرسیهای عرضه و نقد دیدگاه علمی یک موضوع توسط صاحب نظر ارائه میشود و یک یا دو ناقد نیز به بررسی و نقد نظرات میپردازند. اما در کرسیهای مناظره دو صاحب نظر از دو طیف مخالف به گونهای نقادانه دیدگاهها و نظریات یکدیگر را درباره موضوعی خاصی به چالش میکشند.
معاون علمی دبیرخانه هیأت ادامه داد: همان طور که گفته شد کرسیهای ترویجی دارای امتیازات مختلفی است که برای ارائه کرسیهای علمی ـ ترویجی ۴ امتیاز و برای ناقدین و مشارکت فعالانه اساتید ۲ امتیاز در آئین نامه ارتقای رتبه اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز علمی کشور در نظر گرفته شده است.
بنا به این گزارش در پایان جلسه نیز حاضرین به طرح پرسشهای خود پرداختند.
انتهای پیام/