| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

در دیدار آیت الله اعرافی و آیت الله رشاد مطرح شد؛


حوزه از فقدان مطالعات راهبردی رنج می‌برد/ تحول حوزه حیاتی است

آیت الله اعرافی گفت: حوزه و روحانیت از فقدان مطالعات راهبردی در خصوص امروز و آینده اش رنج می برند و این از مسائل سرنوشت ساز برای حوزه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست مشترک مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور آیت‌الله اعرافی و موسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد روز شنبه  ۲۸ بهمن‌ ماه، جهت بررسی زمینه‌های تعامل و همکاری دو جانبه برگزار شد.

آیت علی اکبر رشاد در این نشست گفت: روال تولید علم در پژوهشگاه یک روال تعریف شده و مجربی است و بحمدلله مورد وثوق و اعتنای نهادهای نظاره گر هم واقع شده است. بعضاً مورد اقتباس قرار گرفته و به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در حد طرح های کلان در حال تدوین و تقریر است و به عنوان تجربه علمی موفق قلمداد می شود. جوهره این روش فرآیند محوری و تمحض گرایی است. این تجربیات با مساعدت حوزه قابل ارائه و انتقال و تکمیل و بسط است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه حضور عناصر خوشفکر و نگاه تحول خواهانه در رأس حوزه، یک فرصت طلایی برای اعتلای حوزه و احیای مأموریت های ذاتی آن است و وظیفه ی آحاد متعلقین به حوزه کمک به مدیریت کلان آن است.

وی در ادامه افزود: پژوهشگاه «تولید علوم انسانی» در چهار محور «تولید مبانی» که بسیار گسترده کار شده؛ «منطق و روش شناسی» در رشته ها و در کلان روش شناسی دانش اسلامی، «تولید گزاره ها» دنبال می شود و محقق شده است که کلیت آن مبنای تولید علم انسانی اسلامی است.

آیت‌الله اعرافی در این نشست گفت: حوزه و روحانیت از فقدان مطالعات راهبردی در خصوص امروز و آینده اش رنج می برند و این از مسائل سرنوشت ساز برای حوزه است؛ هرچند اقداماتی در این زمینه شروع شده است…

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: تحول حوزه امری حیاتی است و بی آنکه ادعا شود قدم‌هایی در این راه سخت برداشته شده؛ و تقریباً نظریه‌ای برای آینده و تحول حوزه وجود دارد و در حال تکمیل است. تقویت و اعتلای آن نیازمند صاحبنظران حوزه و مراکز حوزوی چون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

وی خاطرنشان شد: کارهای خوب و سرمایه‌های دانشی و انسانی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی در نهادهای پیرامونی بدنه اصلی حوزه چون پژوهشگاه انجام شده و گردآمده است ولی به هیچ وجه کفایت خواست عمومی از حوزه را نمی‌کند. اساسا حوزه، فلسفه وجودی‌اش گره‌گشایی از نظام، جامعه و مردم است؛ در اینجا موسساتی چون پژوهشگاه با ظرفیتی که دارند به عنوان بخشی از نهادهای حوزه فعالانه و موثر عمل می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 62841
تاريخ ثبت خبر : 30 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:15
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)