| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در شانزدهمین نشان در دانشگاه امام صادق(ع)؛


برگزاری نشست «بازتعریف سبک زندگی سیاسی براساس اعتباریات»

شانزدهمین نشست ایده پردازی و نوآوری با ارائه مسعود کریمی بیرانوند از برگزیدگان کمیسیون علوم سیاسی اسلامی و با حضور جمشیدی و مهدی سپهری به عنوان داوران نشست در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از منا، شانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور اساتید و دانشجویان با موضوع «بازتعریف مفهوم سبک زندگی سیاسی براساس نظریه اعتباریات علامه طباطبایی(ره)» در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

 در این نشست مسعود کریمی بیرانوند دارای دکترای اندیشه سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و از برگزیدگان کمیسیون علوم سیاسی اسلامی، مقاله خود را ارائه داد و گفت: در رابطه با مفاهیم علوم اجتماعی از جمله «سبک زندگی» و «سیاست» نیازمند داشتن تعاریفی هستیم که ضمن وفاداری به بنیادهای فکری و فرهنگی بومی و توجه به مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی، قابلیت گفتگو و حتی رقابت با نظریات مدرن غربی را داشته باشد، لذا در پاسخ به چیستی مفهوم «سبک زندگی سیاسی» با محوریت نظریه «اعتباریات» علامه طباطبایی به تعریف منطقی و تحلیلی مفاهیم سبک زندگی و سیاست و سپس به شرح ویژگی های عام و خاص هر یک پرداخته‌ایم.

  وی در ادامه افزود: سبک زندگی الگویی از باورها، گرایشها و رفتارهایی است که انسانها در تعامل یا تقابل با شرایط محیطی خود، آگاهانه برای ارضاء احساسات و تمایلات نفسانیشان اعتبار می‌کنند. همچنین سیاست یعنی شیوه هدایت کنش‌های دیگران در جهت تأمین مصالح عمومی افراد جامعه. با این تعاریف مشخص می شود که سیاست هم نوعی کنش اعتباری برآمده از میل نفس برای استخدام دیگران در جهت مصالح عمومی جامعه است و لذا مفهومی اخص از سبک زندگی است. پس «سبک زندگی سیاسی» عبارت است از الگو یا مجموعه نظام مند کنشهای اعتباری ناشی از تمایلات نفسانی که کنش های دیگران را در جهت تأمین مصالح عمومی جامعه هدایت کند.

در ادامه نشست، مهدی سپهری عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع)، مهمترین نظرات خود را چنین بیان کرد: بیشتر مباحث علوم انسانی اسلامی به اعتباریات مرتبط است. کار جنابعالی باید بیشتر منقح شود و از کارهایی که در رابطه با اعتباریات صورت گرفته است، استفاده شود.

وی افزود: در یک قسمتی گفتید سبک زندگی یعنی «تکامل نفس در بستر جسمانیت به سمت روحانیت». در صورتی که این تعریف سبک زندگی نیست بلکه نوع سیر انسان را نشان می‌دهد. سعی نمائید ارتباط سبک زندگی با عقاید و باورها را بیشتر مشخص کنید.

سپهری گفت: علامه طباطبایی(ره) در جایی می فرماید: «اعتباریات ناشی از تمایلات نفسانی است. اما در جایی دیگر بیان می‌کند برخی از اعتباریات ناشی از فطرت و نوعیت انسان است. بنابراین در بحث اعتباریات باید به هر دو گزاره توجه شود.»

در ادامه این نشست دکتر جمشیدی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از اساتید داور نشست گفت: این اثر، ارزشمند است و با مدنظر قرار دادن پیشنهادات، می‌تواند به اثری جامع‌تر تبدیل شود. رابطه اعتباریات و واقعیات در جهان هستی ضروری است و این کار را در مقاله مدّنظر قرار دهید. همچنین ابعاد نوآوری با دقت در متن بیان شود. سعی شود نمونه‌ها و مثال‌های متعدد از سبک زندگی آورده شود. و پیامدها و نتایج بحث را به مقاله اضافه کنید.

  وی افزود: به نظر می‌رسد اگر می‌خواهید این اثر را به عنوان مقاله تکمیل نمائید، با عنوان «سبک زندگی براساس اعتباریات علامه طباطبایی(ره)»، بهتر باشد ولی اگر می‌خواهید همین موضوع فعلی را تکمیل کنید، می‌تواند تبدیل به کتاب شود.

در پایان نشست، ایده‌پرداز به توضیحاتی در رابطه با نقدهای اساتید داور پرداخت و مقرر گردید پیشنهادات اساتید در اصلاح و تکمیل مقاله مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 47441
تاريخ ثبت خبر : 7 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:31
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)