| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

رفیعی‌آتانی مطرح کرد:


برگزاری اولین نشست نخبگان جوان علوم انسانی اسلامی

دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: اولین دستاورد برگزاری چهار دوره گذشته کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، تولید دانش است که برای بهره برداری در دسترس قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، عطاء‌الله رفیعی آتانی، دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اعلام فراخوان این کنگره گفت: گفتمان‌سازی، نظریه‌پردازی، ارتباط سازمان یافته با شبکه جامعه فعال پژوهشی و آموزشی در این قلمرو، تضارب آراء و اندیشه‌ها و کمک به سیاست‌گذاری و مدیریت علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی، شناسایی و جذب جوانان و گمنام‌های علمی از اهداف برگزاری این کنگره است.

وی افزود: با توجه به برگزاری پنجمین دوره کنگره می‌خواهیم فضای کنگره به سمت تولید علم با رویکرد پژوهش و نوآوری و ارتقای آن به سوی نظریه‌پردازی و در نهایت حل مسائل کشور باشد.

رفیعی آتانی با اشاره به انتشار مجله و فصلنامه‌های مرتبط با کنگره بیان داشت: فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی و فصلنامه تحقیقات کاربردی علوم‌ انسانی در حال انتشار هستند و به دنبال دریافت مجوز درجه علمی پژوهشی برای آن هستیم تا اساتیدی که آثار خود را در آنجا منتشر می‌کنند از مزایای انتشار اثر بهره ببرند.

وی ادامه داد: سومین شماره مجله «کتاب نظریه» هم آماده چاپ است و همزمان در حال انتشار مجله علوم انسانی اسلامی به زبان انگلیسی هستیم، در راستای اهداف کنگره دو نشست و هم‌اندیشی با حضور منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی با گرایش اقتصاد اسلامی و فلسفه علوم انسانی اسلامی سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد و در حال آماده‌سازی برای برگزاری سومین و چهارمین نشست صاحب‌نظران علوم انسانی اسلامی با موضوع‌های فلسفه اسلامی – علوم انسانی و روانشناسی اسلامی هستیم.

رئیس دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ابراز داشت: اولین نشست تخصصی نخبگان جوان علمی حوزه علوم انسانی اسلامی هم در تهران برگزار می‌شود. همچنین برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی را با هماهنگی دبیرخانه حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ادامه خواهیم داد.

وی درباره دستاوردهای چهار دوره گذشته کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: اولین دستاورد برگزاری کنگره، تولید دانش است که برای بهره‌برداری در دسترس قرار دارد. بهره‌برداران می‌توانند تصمیم‌گیران در سطح ملی باشند و یا کسانی که در زندگی شخصی‌شان به دنبال پیاده کردن این دانش هستند.

استاد دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند از این دانش گفتمان‌سازی کنند و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در متون درسی خود از آن استفاده کنند و اساتید از این منابع به عنوان منابع مکمل درسی بهره ببرند.

رفیعی آتانی با بیان اینکه از هر دستاورد علمی می‌توان به دو روش علمی و کاربردی بهره برد، گفت: تداوم پژوهش و آموزش از دستاوردهای علمی و بهره‌گیری افراد و دستگاه‌های ذیربطی که از دانش علوم انسانی اسلامی بهره می‌برند، از دستاوردهای کاربردی این دانش محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای کنگره تعامل با جامعه علمی با بیش از ۲ هزار نفر عضو است. با وجود تداوم ارتباط کنگره به تعداد افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم اضافه شده است. این افراد شامل اساتید دانشگاه و دانشجویان دوره دکتری هستند.

دبیر علمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی خاطرنشان کرد: مرکز ایده‌پردازی و نوآوری علوم انسانی اسلامی (منا) هم در راستای اهداف کنگره تأسیس شده است. به دلیل سخت‌گیری در ارزیابی مقالات، اکثرا اساتید حوزوی و دانشگاهی با ما در ارتباط قرار گرفته بودند و ارتباطمان با جوانان ضعیف شده بود. منا، نهادی بود که از طریق آن ارتباط خود را با جوانان بیشتر کردیم.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در خلال برگزاری کنگره گفت: صاحب‌نظران حوزه علوم انسانی اسلامی می‌توانند خود را برای شرکت در این جایزه کاندید کنند و یا افرادی را که شایسته دریافت این جایزه هستند را به دبیرخانه دائمی کنگره که کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی هم در آنجا قرار دارد، معرفی کنند.

رفیعی آتانی در پایان درباره ارگان‌ها و سازمان‌های مشارکت کننده در برگزاری کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شاهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مرکز مطالعات علم و دین در آمریکا و کانادا و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها با این کنگره همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 70114
تاريخ ثبت خبر : 30 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:53
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)