| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدعلی رضایی‌اصفهانی تبیین کرد:


برپایی کنگره قرآن و علوم انسانی با پیام مقام معظم رهبری

اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با پیام رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید ۹ آذرماه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی، امروز هفتم آذرماه در نشست خبری گفت: این کنگره با اهداف اثبات مرجعیت قرآن در علوم انسانی و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اسلامی‌سازی علوم انسانی شکل گرفت.

وی افزود: قرآن در مبانی، روش و … نکات قابل توجهی دارد که می‌تواند به علوم انسانی جهت‌دهی کند زیرا مبانی عمده علوم انسانی کنونی غربی است و باید براساس قرآن متحول و بازنگری شود تا سعادت انسان معاصر تامین و شرق از استعمار نو نجات یابد.

رضایی اصفهانی بیان کرد: این کنگره از بهار ۹۵ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و حدود ۵۰ جلسه از سوی شوراهای مربوطه برگزار شده است و بیش از ۳۰ مرکز حوزوی و دانشگاهی نیز حامی این کنگره بوده و پیش نشست‌های متعددی از جمله در اندونزی، پاکستان، هند و بنگلادش برگزار شد.

وی افزود: تاکنون ۲۷ پیش نشست برای این کنگره برگزار شده و در داخل کشور نیز در اصفهان، دانشگاه رضوی و دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه نشست‌هایی برپا کرده‌اند که بیش از ۹ پیش نشست توسط انجمن علمی، برگزار شده و چهار جلد کتاب از مجموعه مقالات برای کنگره ارایه دادند.

دبیر این کنگره بیان کرد: در خردادماه ۱۳۹۶ خدمت مقام معظم رهبری با ۴۰ نفر از کارگزاران کنگره رسیدیم و رهنمودهایی ارائه فرمودند که به عنوان پیام ایشان در ابتدای همایش پخش خواهیم کرد؛ همچنین دیداری با آیت الله جوادی آملی داشتیم که ایشان نیز پیام تصویری ارایه کردند و پخش خواهد شد و آیت الله العظمی سبحانی نیز سخنران افتتاحیه این کنگره خواهند بود.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه سخنران اختتامیه نیز آیت‌الله اعرافی است تصریح کرد: سایت این کنگره نیز به سه زبان اردو، فارسی و عربی ایجاد شده و در نهایت هزار و ۱۵۰ چکیده به کنگره رسید که ۷۰۰ مقاله جذب و مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت نیز ۳۹۰ مقاله نیز پذیرفته شد که در قالب ۱۷ جلد کتاب، رونمایی خواهد شد.

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث با اشاره به ویژگی‌های مهم این کنگره بیان کرد: تمامی آثار این کنگره چاپ شده و در روز کنگره رونمایی خواهد شد همچنین کاربردی بودن این کنگره از وجوه ممیزه آن است و می‌تواند اولین کنگره در این مسئله باشد، لذا مباحث نظری و هم مباحث خاص قرآن و علوم را شامل می‌شود.

این مترجم، مفسر و نویسنده آثار قرآنی عنوان کرد: در مجموع ۴۵ اثر محصول این کنگره خواهد بود که از لحاظ حجم و محتوا در طول انقلاب اسلامی بی نظیر است؛ مجموعه مقالات کنگره نیز در ۱۷ جلد رونمایی خواهد شد همچنین ۴ جلد از سوی انجمن علمی حوزه، و سه جلد نیز سفارش خود کنگره بوده و چاپ شده است که یکی از این آثار، منبع‌شناسی در مطالعات قرآن و علوم است که بسیار برای محققان مهم است.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: یک جلد نیز به عنوان کتاب درسی تالیف شده و هشت مجله علمی نیز در روز کنگره رونمایی خواهد شد همچنین چند مجله دیگر نیز مقالات را انتخاب کرده و در زمان‌های مختلف چاپ خواهند کرد همچنین نرم‌افزار کنگره نیز توسط مرکز نور تولید شده و رونمایی خواهد شد. 

برپایی اولین کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی با پیام رهبر انقلاب

رضایی اصفهانی بیان کرد: پنج نشست تخصصی با عنوان پنل نیز در این کنگره و بعد از نماز ظهر و عصر تشکیل خواهد شد که از جمله موضوعات این نشست‌ها، روان‌شناسی اخلاق و تربیت، علوم اجتماعی، سیاسی و مدیریت، فقه و حقوق، مباحث نظری رابطه و قلمرو و تعامل و علوم حدیث مرتبط با مباحث قرآن و علم و مستشرقان خواهد بود.

نویسنده تفسیر مهر ادامه داد: در پایان اجلاس به ۱۲ نفر نیز جوایزی اعطا خواهد شد همچنین این اجلاس به صورت زنده از سوی رادیو معارف و شبکه قرآن سیما پخش خواهد شد و حضور برای عموم علاقه‌مندان قرآنی و محققان و دانشجویان آزاد است. 

وی تاکید کرد: مراکز متعددی در حوزه قم و کشور فعال هستند و هر کدام نیز با فراز و نشیب‌هایی کار می‌کنند مثل دانشگاه امام صادق، حوزه و دانشگاه و موسسه امام که عموم این مراکز جزء همکاران هستند و با هم‌افزایی بخشی ار کار به دنیا عرضه خواهد شد.

رضایی اصفهانی تصریح کرد: رشته‌هایی با ۱۰ گرایش در المصطفی(ص) راه‌اندازی شده است ولی باید هم‌افزایی بیشتری در این عرصه را شاهد باشیم زیرا اگر ده کار هم انجام شود با توجه به اهمیت آن لازم است البته عموما افراد و مراکز با تمرکز بر کلیت دین وارد بحث شده‌اند ولی ما بر روی قرآن متمرکز شده‌ایم و رهبری نیز بر مرجعیت قرآن تاکید فرموده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر : 57151
تاريخ ثبت خبر : 7 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:40
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)