| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در شورای تحول علوم انسانی؛


برنامه‌های درسی رشته علوم سیاسی تصویب شد

برنامه‌های درسی رشته علوم سیاسی در جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی تصویب شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۴۰ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

حداد عادل ضمن گرامیداشت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و هفته دفاع مقدس گفت: کارنامه‌ای مشتمل بر فعالیت‌ها و دستاوردهای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تدوین شده و برای استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی، این کارنامه به این شورا تقدیم خواهد شد.

وی افزود: مستندسازی فعالیت کارگروه‌ها و برنامه‌ها درسی و آموزشی نیز تصویب شده و هدف از این کار تدوین نحوه برنامه‌ریزی درسی صورت گرفته در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است.

در ادامه جلسه نیز با توجه به برخی مباحث مطرح شده پیرامون «سند مبانی تحول در علوم انسانی» توضیحاتی پیرامون این مباحث توسط رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ارائه شد.

دستور اصلی جلسه ۱۴۰ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه گزارش سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی بود که این گزارش توسط محمدباقر خرمشاد، رئیس کارگروه علوم سیاسی ارائه شد.

وی در این گزارش با اشاره به بررسی تطبیقی میان سرفصل‌های رشته علوم سیاسی در دانشگاه‌های معتبر جهان، برخی معضلات سرفصل‌های این رشته مانند گرایش به تاریخ و… را نیز مورد اشاره قرار داد.

در بخش دیگری از این گزارش و با توجه به چهار معیار تحول و ارتقاء علوم انسانی شامل اسلامی کردن، روزآمد کردن، بومی کردن و کارآمد کردن؛ تأثیر این چهار معیار در سرفصل‌های تدوین شده تشریح شد.

در ادامه اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن می توان به، توجه به مبانی اقتصادی علوم سیاسی، رویکرد نقادانه به مباحث رایج در علوم سیاسی، تبیین مباحث مربوط به مردم‌سالاری دینی در سرفصل‌های مربوطه، تعریف سازوکار برای به‌روزرسانی مداوم این برنامه درسی، کاربردی‌تر شدن برنامه درسی علوم سیاسی با نگاه به نیازهای جامعه، لزوم مطالعات میان رشته‌ای در این سرفصل‌ها با رشته‌هایی مانند مدیریت رسانه، شناخت مبانی تکفیرگرایی و وهابیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین خطرات برای گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج مبانی عرفانی سیاست به منظور جلوگیری از نفوذ این خطر به حوزه علوم سیاسی اسلامی  اشاره کرد.

حداد عادل افزود: با توجه به اینکه حوزه علوم سیاسی از عرصه‌های اصلی چالش میان اسلام سیاسی و سکولاریسم است، حتماً این برنامه درسی با مخالفانی مواجه خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل لازم است اتقان و استحکام لازم در این سرفصل‌ها وجود داشته باشد تا جلوی بهانه‌گیری‌ها گرفته شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به برخی مباحث مطرح شده در رسانه‌ها باید روند کار در این زمینه در رسانه‌ها تبیین و تشریح شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: هم اکنون با توجه به تغییرات جهان پس از انقلاب اسلامی، موضوع اسلام سیاسی مشکل و معضل اصلی استکبار جهانی است و به همین دلیل برای به بن‌بست کشاندن این مفهوم هر اقدامی انجام شود.

وی افزود: امروز می‌بینیم یک روحانی تربیت شده در حوزه علمیه یعنی جناب سید حسن نصرالله نقشه آمریکا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا را به شکست کشانیده و این شخصیت بزرگ یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: به همین دلیل غرب حداکثر توان خود را برای شناخت و به شکست کشانیدن اسلام سیاسی به میدان آورده است و ما باید با این روند مقابله علمی کنیم.

پس از سخنان حداد عادل و با رأی مثبت اعضاء این برنامه درسی تصویب شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 53977
تاريخ ثبت خبر : 11 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:11
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)