| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در دانشگاه تهران برگزار می شود؛


بررسی و نقد آراء و اندیشه‌های هانری کربن

هشتمین همایش «آنان که می‌اندیشند» با موضوع بررسی و نقد آراء و اندیشه‌های هانری کربن، 30 بهمن و اول اسفند در سالن سید جعفر شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از کانون اندیشه جوان، کانون اندیشه جوان در راستای گسترش فرهنگ آزاداندیشی و ایجاد تعاملات فکری میان صاحب‌نظران و نخبگان جامعه و با امید به بسترسازی جهت گفت‌وگوی انتقادی پیرامون چهره‌های شاخص عرصه اندیشه‌ورزی، چندی است سلسله همایش‌هایی با عنوان «آنان که می اندیشند» برگزار می‌نماید.

در هشتمین همایش از این سلسله همایش‌‌ها، کانون اندیشه جوان بنا دارد تا به بررسی و نقد آراء هانری کربن بپردازد. همایش‌هایی قبلی از سلسله همایش‌های آنان که می‌اندیشند به بررسی آراء و اندیشه‌های نیچه، هایدگر، فوکو، فردید، رالز، نصر و سیدقطب پرداخته است.

اساتیدی که در این همایش دو روزه به ایراد سخنرانی می پردازند عبارتند از: علی اکبر رشاد، غلامرضا اعوانی، بیژن عبدالکریمی، علیرضا قائمی‌نیا، شهرام پازوکی، ان‌شاءالله رحمتی، منوچهر صدوقی‌سها، مهدی فدایی مهربانی، علی واسیلینف و منصور هاشمی.

هشتمین همایش از سلسله همایش‌های «آنان که می‌اندیشند» با موضوع بررسی و نقد آراء و اندیشه‌های «هانری کربن» در روزهای ۳۰ بهمن ماه و اول اسفند ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۷؛ در سالن دکتر سید جعفر شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، برگزار می شود.

هانری کربن (Henry Corbin) در چهارم آوریل ۱۹۰۳م. در شهر پاریس دیده به جهان گشود. در دوران کودکی آموزش‌های مذهب کاتولیک را آموخت. سپس به مدرسه علوم مسیحی رفت و به نهضت پروتستان علاقه‌مند شد. وی برای ادامه تحصیل به دانشگاه سوربن رفت و در سال ۱۹۲۵م. لیسانس گرفت. یک سال بعد، گواهی‌نامه عالی فلسفه و در سال ۱۹۲۸م. دیپلم تتبعات عالی دانشگاه پاریس و سرانجام در سال ۱۹۲۹م. دیپلم مدرسه السنه شرقی پاریس را اخذ نمود. در همین سال‌ها با زبان‌های عربی، فارسی و پهلوی آشنا شد.

وی بعدها، نزد لویی ماسینیون رفت و نسخه‌ای از کتاب حکمه الاشراق سهروردی را از او دریافت کرد. این اثر تاثیر روحی فراوانی بر کربن نهاد و او را راهی شرق کرد.

کربن مدت‌ها ریاست انستیتوی فرانسه و ایران را عهده‌دار بود و به همت او مشاهیری چون سهروردی، روزبهان و ملاصدرا برای جامعه علمی و فرهنگی اروپا به نام‌هایی آشنا مبدل گردید.

هانری کربن را باید فیلسوف و مفسر حکمت معنوی شیعه نامید. مطالعات او در آثار عرفانی، لطف و جذبه وصف‌ناپذیری به آثارش بخشیده است. کربن خود در این باره می‌گوید: پرورش من از آغاز فلسفی بود. به همین دلیل، نه به معنای دقیق کلمه متخصص زبان و فرهنگ آلمانی هستم و نه مستشرق؛ فیلسوفی رهروام به هر دیاری که راهبرم شوند.

انتهای خبر/

کد خبر : 41608
تاريخ ثبت خبر : 26 بهمن 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:15
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)