| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی و تحلیل هویت فلسفه اسلامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی و تحلیل هویت فلسفه اسلامی» توسط رسول پایدار نگاشته شده و احمد عابدی، استاد راهنما این پایان‌نامه در دانشگاه قم دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی و تحلیل هویت فلسفه اسلامی» توسط رسول پایدار نگاشته شده است.

احمدعابدی، استاد راهنما این پایان‌نامه در دانشگاه قم دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود.

چکیده:

در مواجهه با فلسفه اسلامی نظریات گوناگونی وجود دارد بعضی منکر هویت مستقل برای فلسفه اسلامی شده اند و با تعریف فلسفه به سیر آزاد عقلانی قید اسلامی برای فلسفه را مستلزم تناقض می دانند.
 عنوان بحث درحد یک بحث اصطلاحی صرف نیست؛ بلکه از آن جهت اهمیت می یابد که بدانیم با فراگیری فلسفه به روح اسلام نزدیک شده ایم یا موجب انحراف ما از فرهنگ اسلامی ناب شده است.
رساله حاضر به اثبات امکان چنین فلسفه ای و آوردن نمونه های عینی بر تحقق آن خواهد پرداخت و مشخص می کند قید اسلامی مانع کار فلسفی که روش عقلانی دارد نخواهد شد و حرکت بر مدار عقل وروش برهانی با اسلامی بودن آن منافات ندارد.
زیرا هدف فیلسوف مسلمان کشف حقیقتی است که با دین اسلام که بر مدار حقانیت است منافات ندارد. از سوی دیگر برخی منکر داشتن فیلسوف مسلمان شده و آنها را متکلم می دانند.
 هرچند بین کلام وفلسفه قلمروهای مشترکی وجود دارد اما کار فیلسوف غیراز کار متکلم است. فیلسوف اصولی دارد که هیچ گاه از آن دست بر نخواهد داشت و اشاره به اینکه هر چند شاکله این فلسفه از یونان است و فلسفه یونانی اصولا یک فلسفه الهی بوده و بنا بر نظریه ای سقراط، پیامبر الهی بوده، با این وجود شهید مطهری مسائل برگرفته از فلسفه یونان را هفتاد مساله می داند و مسائل دیگر را که از دویست مسأله تجاوز می کند دستاورد حکیمان مسلمان شمرده در نتیجه حداقل دو سوم از مسائل فلسفه از ابتکارات مسلمین است.
خلاصه اینکه اگر فلسفه موجود در دامانی غیر از اسلام و فیلسوفان مسلمان پرورش می یافت دستاوردی غیر از فلسفه کنونی داشت همان طور که فلسفه ای که در دامان مسیحیت پرورش یافته مسیحی است.
پس چاره ای غیر از اسلامی نامیدن فلسفه موجود نداریم و بر این نکته تأکید می کنیم که اسلامی بودن فلسفه موجود به معنای خطا نکردن و یا مصون بودن از نقد و تقدس بی جا دادن به آن نیست همان گونه که علوم اسلامی دیگر مثل اصول، فقه و تفسیر هم مصون از خطا نیست.

انتهای پیام/

کد خبر : 56100
تاريخ ثبت خبر : 21 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:08
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)