به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایاننامه کارشناسی ارشد «بررسی و تبیین رفتار اطلاعاتی متخصصان علوم اسلامی» توسط زهره عباسی فرد نگاشته شده است.
یزدان منصوریان، استاد راهنما و نصرت ریاحی نیا، استاد مشاور این رساله در دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بودند.
چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی و تبیین رفتار اطلاعاتی متخصصان علوم اسلامی است.
روش: روش این پژوهش که با استفاده از رویکرد کیفی انجام شده، گراندد تئوری است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با ۲۰ نفر از متخصصان علوم اسلامی، بهدست آمد.
این متخصصان، با داشتن معیار تدریس یا پژوهش علوم اسلامی در مراکز دانشگاهی یا حوزوی، با روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند.
تحلیل دادهها با استفاده از روشهای کدگذاری، در سه مرحله باز، محوری و انتخابی انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد چهار مقوله اصلی در رابطه با پژوهش حاضر به دست آمد که حول محور مفهوم مرکزی مطالعه قرار دارند.
این مقولهها اهداف و انگیزههای مطالعه، وضعیت مطالعه، منابع و مجراهای مطالعه و مشکلات مطالعه هستند. این مقولهها در یک الگوی سه سطحی قرار دارند.
مقوله اهداف و انگیزههای مطالعه عموماً در سطح پیش از مطالعه مطرح میشود. مقولههای وضعیت مطالعه و منابع و مجراهای مطالعه در سطح هنگام مطالعه مطرح میشوند و مقوله مشکلات مطالعه، میتواند در هر سه سطح پیش از مطالعه، در خلال مطالعه و پس از مطالعه قرار گیرد.
نتیجهگیری: با بررسی کیفی رفتار اطلاعاتی متخصصان علوم اسلامی، دادههای بسیاری در رابطه با این رفتار، معنابخشی شده و عوامل زمینهای مرتبط با آن شناسایی شدند.
علاقه مندان می توانند متن کامل این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/