| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی و تبیین الگوی تربیتی حضرت زهرا(س)

پایان‌نامه ارشد «بررسی و تبیین الگوی تربیتی حضرت زهرا (س) به‌عنوان زن مسلمان و مقایسه آن با مبانی فلسفی فمینیسم» توسط معصومه رمزی مختاری نگاشته و عزت خادمی، استاد راهنما و عذرا دبیری اصفهانی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه ارشد «بررسی و تبیین الگوی تربیتی حضرت زهرا (س) به‌عنوان زن مسلمان و مقایسه آن با مبانی فلسفی فمینیسم» توسط معصومه رمزی مختاری نگاشته شده است.

عزت خادمی، استاد راهنما و عذرا دبیری اصفهانی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بودند.

چکیده:

در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای به جمع‌آوری اطلاعات، تجزیه، ترکیب و تحلیل مطالب پرداخته شد.
نیاز انسان جهت پیمودن راه تکامل و نیل به سعادت و کمال ایجاد می‌کند الگویی کامل، پویافرا روی خود داشته باشد از سوی دیگر بروز مسائل و معضلات عدیده‌ای که در جامعه ما خصوصا قشر زنان و دختران ما را احاطه نموده نشان از خلاءونقصان در مسیر پویای و کمال آن‌هاست و البته در این میان رگه‌هایی از نفوذ فرهنگ‌های بیگانه و در راس آن‌ها اندیشه فمنیسم نیز مشاهده می‌شود پس درمی‌یابیم که باید الگوی تربیتی سازنده و بالنده‌ای به جامعه زنان مسلمان معرفی نماییم و با دقت و کنکاش درمی‌یابیم که ابعاد مختلف زندگی بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت زهرا(س)والگوی تربیتی منشعب از آن می‌تواند این خلا را پر نموده وراه وصول به اهداف عالیه انسانی والهی را برای آن‌ها هموار گرداند.
در این پژوهش جنبه‌های مختلف زندگی حضرت زهرا (س)موردبررسی قرارگرفته و اصول ناب تربیتی این الگویی متکامل استخراج گردید.
در مقابل با بررسی تاریخچه ظهور و بروز فمنیسم در مغرب زمین ونیز مسیری که این تفکر تا به امروز طی نموده ولایه های گوناگون این جنبش اجتماعی موردتوجه قرار گرفت.
در پایان با مقایسه الگوی تربیتی ارائه‌شده از سوی مکتب فاطمی ونیز الگویی که فمنیسم برای زنان ارائه نموده به نتایج جالبی دست‌یافتیم.
ازجمله اینکه الگوی تربیتی فمنیسم نتیجه‌ای جز انهدام و فروپاشی نظام خانواده و ترویج زندگی عاری از عاطفه و معنویت ونیز بروز انواع مشکلات اجتماعی ازجمله، شیوع بیماری جسمی و روحی ناشی از بی‌بند باری جنسی، ازدیاد کودکان بی‌هویت رواج روابط نامتجانس بین مرد و زن به دنبال نداشته است.
همچنین با تبیین و برنامه‌ریزی صحیح و انجام فعالیت‌های فرهنگی تخصصی و ریشه‌دار می‌توان الگوی تربیتی منبعث از زندگی پربار حضرت زهرا (س)را فراروی بانوان و دختران نسل حاضر جامعه اسلامی قرارداد و راه رستگاری و اتصال به منشأ کمال و معنویت از این طریق ممکن خواهد شد و نیز با استعانت از مقام شامخ زهرای مرضیه (س)می‌توان بر تمامی مصائب وآسیب های اجتماعی پیش آمده فایق آمد.

علاقه مندان می توانند قسمتی از این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 62866
تاريخ ثبت خبر : 2 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:05
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)