| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی ویژگی‌های علم سکولار و علم دینی و دلالت‌های تربیتی آن

پایان‌نامه ارشد «بررسی ویژگی‌های علم سکولار و علم دینی و دلالت‌های تربیتی آن» توسط زهرا رضایی حیدرآبادی نگاشته شده و حکیمه سادات شریف زاده، استاد راهنما این پایان نامه دردانشگاه مازندران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه ارشد «بررسی ویژگی‌های علم سکولار و علم دینی ودلالت‌های تربیتی آن» توسط زهرا رضایی حیدرآبادی نگاشته شده است.

حکیمه سادات شریف زاده، استاد راهنما این پایان نامه دردانشگاه مازندران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی بود.

چکیده:

هدف تحقیق حاضر بررسی ویژگی‌های علم سکولار و علم دینی و دلالت‌های تربیتی آن است. سکولاریسم بیان کننده نوعی تفکر است که در آن عمل اجتماعی و نهادهای اجتماعی از دین فاصله می‌گیرند.
این اصطلاح در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد و تعلیم و تربیت مطرح است، در این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی معنای علم سکولار و علم دینی و دلالت‌های تربیتی آن مطرح گشته و ارتباط و مناسبت تربیت سکولار، تربیت دینی مورد بررسی قرار گرفته است.
سوالات پژوهش عبارتند از: معنای علم دینی و مبانی فلسفی آن چیست؟ معنای علم سکولار و مبنای فلسفی آن چیست؟ دلالت تربیتی علم دینی و علم سکولار چیست؟ مناسبت‌های علم دینی و علم سکولار چیست؟ نتایج تحقیق مشخص کرد که: اگر بین علم و دین رابطه‌ای را محتمل بدانیم می‌توانیم از علم دینی با سه رویکرد سنت گرایانه و استنباطی و پیش فرض‌ها سخن بگوئیم.
در علم دینی بینش الهی حاکم است و عالم وجود را منحصر در عالم مادی نمی‌بیند.
در مقابل علم سکولار فارغ از جهان بینی دینی است و معتقد به اصالت امور دنیایی و جدا شدن دین از دنیاست و مبتنی بر مبانی خاص خود از جمله علم گرایی و اومانیسم و غیره است.
در همه رویکرد های سه‌گانه علم دینی روش های تربیتی ارائه شده منتها با شیوه های متفاوت تربیت دینی مبتنی بر جهان‌بینی دینی است و تربیت سکولار با توجه به مبانی فلسفی خاص خود تربیتی متناسب با جامعه سکولار را پیشنهاد می‌نماید (اومانیسم، علم‌گرایی، نسبیت گرایی …) که اصالت دادن به انسان و عقل او و اینکه ماوراء الطبیعه و دین از نظر آن مردود شمرده می‌شود.
در زمینه ارتباط علم دینی و علم سکولاردر رویکرد سنت گرایانه ارتباط از نوع تعارض، در رویکرد استنباطی ارتباط از نوع آزاد و یا مکمل و در رویکرد پیش فرض‌ها ارتباط از نوع رقابت الگویی است.
همچنین در مقایسه علم دینی و علم سکولار در زمینه هدف‌ها و ارزش‌ها و فرهنگ می‌توان تفاوت‌های بنیادی را ملاحظه کرد.
انتهای پیام/

کد خبر : 63728
تاريخ ثبت خبر : 12 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:40
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)