به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مهر، «زمینی که در آن زندگی میکنیم امکانات فراوانی برای زندگی ما و نسلهای آینده و جمعیتهایی بسیار زیادتر از جمعیت کنونی ما دارد؛ اما عدم آگاهی کافی به منابع موجود و منابع بالقوه زمین از یکسو و عدم وجود یک نظام صحیح برای تقسیم ثروت زمین از سوی دیگر، سبب احساس کمبود از جنبههای مختلف شده است; تا آنجا که در عصر ما همهروزه گروهی از انسانها از گرسنگی میمیرند. (۱)
تردیدی نیست که بدترین و ناهنجارترین اسارت برای بشریت، فقر و نیاز روزانه به غذا، لباس، مسکن، دارو و دیگر لوازم زندگی است. این اسارت برای انسان لحظهای آسایش و فراغت باقی نمیگذارد، زمینههای رشد و تکامل معنوی و مادی او را نابود میسازد، همواره انسان را در اندیشه سیر کردن شکم و پوشاندن بدن و دستیابی به سایبان و بهبودی از درد و بیماری و… فرومیبرد، فرصتی باقی نمیگذارد تا به مفاهیم بالا و برتر زندگی بیندیشد، پایگاه انسانی خود را درک کند و از عروج و تکامل نوع انسان سخن بگوید.
در دوران رفاه اقتصادی و رفع همۀ نیازها، آدمی از این بردگی و اسارت هستی سوز رهایی مییابد و از بند مشکلات آن آزاد میگردد و به مسائل متعالی و برتر و تکامل و رشد و صعود میاندیشد و در آن راستا گام برمیدارد.»(۲)
«نیروها برای استخراج منابع بیشمار زمین به کار میرود; و علم و دانش پیشرو در اختیار این برنامه قرار میگیرد و بهسرعت منابع تازهای کشف میگردد و شکوفایی خاصی به اقتصاد بشریت میبخشد.»(۳(
امیرالمؤمنین امام علی (ع) فرمود:
«بدانید اگر شما از قیام گر مشرق _امام مهدی (ع)_ پیروی کنید، شمارا به آیین پیامبر درآورد… تا از رنج طلب و ظلم (درراه دستیابی به امور زندگی) آسوده شوید و بار سنگین (زندگی) را از شانههایتان بر زمین نهید.»(۴(
در حدیثی از امام صادق (ع) نیز میخوانیم:
«هنگامیکه قائم قیام کند: حکومت را بر اساس عدالت قرار میدهد و ظلم و جور در دوران او برچیده میشود و جادهها در پرتو وجودش امنوامان میگردد. زمین برکاتش را خارج میسازد و هر حقّی به صاحبش میرسد.
در میان مردم همانند داوود (ع) و محمد (ص) داوری میکند.
در این هنگام زمین گنجهای خود را آشکار میسازد و برکات خود را ظاهر میکند و کسی موردی را برای انفاق و صدقه و کمک مالی نمییابد زیرا همه مؤمنان بینیاز و غنی خواهند شد.»(۵(
بیشک اجرای اصول عدل و داد و جذب نیروهای انسانی به مسیرهای سازنده، چنین اثری را خواهد داشت; زیرا همانگونه که گرسنگی و فقر و نیازمندی براثر کمبودها نیست بلکه نتیجه مستقیم و غیرمستقیم مظالم و تبعیضها و بیدادگریها و تلف شدن نیروها و هدر دادن سرمایههاست.
در حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) میخوانیم:
«زمانی فرامیرسد که زمین پر از ستم میشود و کسی نمیتواند (آشکارا) نام خدا را ببرد (و دم از حقّ و عدالت بزند); سپس خداوند عزوجل مردی را از من و خاندان من، برمیانگیزد; که زمین را پر از عدل میکند آنگونه که پیش از او، پر از ستمش کردهاند و زمین قطعات کبد خود را برای او بیرون میفرستد و ثروت را بدون شماره و محاسبه در میان مردم پخش میکند و هر کس بهقدر نیازش از آن برمیگیرد.»(۶(
«رشد اخلاقی و تأمین نیازهای آینده بهطور اطمینانبخش و فراوانی منابع درآمد و خلاصه جمع شدن غنای روحی و جسمی سبب میشود که حتّی نیاز به شمارش اموال پیدا نشود و هر نیازمندی نیاز خود را از بیتالمال حکومتش بدون تشریفات زائد بگیرد.
یکی از عوامل، یا صحیحتر، بهانههای جمع ثروت هم که عدم اطمینان به وضع آینده است، در پرتو عدالت اجتماعی او بکلّی از بین میرود و هیچکس نیازی در خود به ثروتاندوزی نمیبیند; زیرا هم امروز و هم آینده او تأمینشده است.»(۷(
منابع:
۱–چشماندازی به حکومت جهانی امام مهدی، علی محمدی خراسانی صص ۲۶۷-۲۶۶
۲–عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام (پژوهشی در انقلاب جهانی امام مهدی «عج») ج ۱، ص ۱۱۱
۳–چشماندازی به حکومت جهانی امام مهدی (عج) ص ۲۶۷
۴– عصر زندگی و چگونگی آینده انسان و اسلام ص ۱۱۴ به نقل از بحار ج ۵۱ ص ۱۲۳
۵–همان ص ۱۲۳ به نقل از بحار ج ۵۱ ص ۱۱۳
۶–بحار ج ۵۲ ص ۳۳۰
۷–چشماندازی به حکومت جهانی امام مهدی صص ۲۷۳-۲۶۸