| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی وجود ذهنی در حکمت متعالیه صداریی و مدلول‌های تربیتی آن

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی نظریه وجود ذهنی در حکمت متعالیه صداریی و مدلول های تربیتی آن» توسط محمد خداویردی پورنگاشته و سعید بهشتی، استاد راهنما و طیبه توسلی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «بررسی نظریه وجود ذهنی در حکمت متعالیه صداریی و مدلول های تربیتی آن» توسط محمد خداویردی پورنگاشته شده است.

سعید بهشتی، استاد راهنما و طیبه توسلی، استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بودند.

چکیده:

فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی یکی از علوم فلسفی اسلامی که با روش تعقلی و استدلالی به بازشناسی و بازنگاری بنیان های فلسفی و نظری تعلیم و تربیت اسلامی از یک سو و استنتاج و استنباط مدلول های تربیتی متناسب با آنها از سوی دیگر می پردازد.
با عنایت به تقدم معرفت شناسی بر جهان شناسی و انسان شناسی و نیز با توجه به ابداعی و ابتکاری بودن بخش مهمی از فلسفه حکیم صدرالمتالهین شیرازی و جامعیت و فراگیری به نسبت بیشتر آن در قیاس با حکمت های مشایی و اشراقی، در این مقاله سعی شده است.

 با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- توصیفی، در بخش اول به بررسی مفهوم «وجود ذهنی» پرداخته و در قسمت دوم دیدگاه‌های معرفت شناختی فلسفه صدرایی در زمینه وجود ذهنی در دو بخش: الف- دیدگاه های عام: «بدیهی بودن علم»، «تجرد علم»؛ ب- دیدگاه های خاص: «از سنخ وجود بودن علم»، «اتحاد وجودی علم و عالم»، «رابطه ماهوی علم و معلوم»، «واقع نمایی علم»، «مرتبه مندی علم» و «ابداعی بودن علم» به صورت منظم و طبقه بندی شده تبیین گردد.

در نهایت استنتاج و استنباط مدلول های تربیتی این دیدگاه ها در قالب اصول تربیتی، بخش سوم این مقاله را تشکیل می دهد که عبارتند از: «اصل جهت دهی حرکت متربی از کثرت قسمی خارجی علم به وحدت مقسمی ذهنی آن»، «اصل گزینش و آموزش مواد درسی با معیار تعالی وجودی متربی»، «اصل گزینش و آموزش مواد درسی معرفت بنیان، به جای مواد درسی مظنون، مشکوک و موهوم»، «اصل گزینش و آموزش مواد درسی ناظر به واقع»، «اصل توسعه مداوم مرزهای وجود ذهنی جهان نما»، «اصل جایگزین سازی رویکرد معناگرا، به جای رویکرد ماده انگار»، «اصل جایگزین سازی نگاه جاودانه انگار به جای رویکرد فناپندار».

علاقه مندان می توانند متن کامل این پایان نامه را از اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 69838
تاريخ ثبت خبر : 29 خرداد 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:25
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)