به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایاننامه ارشد «بررسی تطبیقی نقش موجود زن در خانواده و نقش مطلوب آن از منظر فقه شیعه» توسط جواد شجعان نگاشته شده است.
علی اکبر احمدپور، استاد راهنما و احسان لرافشار، استاد مشاور این پایان نامه در دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.
چکیده:
عنوان رساله پیش رو «بررسی تطبیقی نقش موجود زن در خانواده و نقش مطلوب آن از منظر فقه شیعه» است.
شکی نیست که زنان در طول تاریخ از شان و موقعیت لازم و کافی برخوردار نبوده و غالبا دچار ستمهایی بودهاند.
با رشد روزافزون آگاهیهای بشر و با افزایش آگاهی بانوان در سدههای اخیر، بهتدریج این پرسش بهطور جدی مطرحشده است که جایگاه و نقش واقعی زنان در جامعه و مخصوصا خانواده کدام است؟
در این راستا به یقین میتوان گفت که ادیان الهی، بهویژه دین خاتم، بیش از همه به احیای شخصیت والای زنان همت گماشته و خداوند متعال با آگاهی کامل بهترین راه را برای سعادت و رستگاری بشر از زن و مرد فراروی آن گشوده است.
ازاین رو در این رساله به دنبال این هستیم که مهمترین رسالتهای زن نقش همسری و مادری اوست و همچنین آنچه از نقش زن در جامعه کنونی رایج شده است با برخی موازین اسلامی و قوانین خانواده هماهنگی ندارد و باعث آسیبهایی برای زن و خانواده میشود.
بنابراین سعی شده با معرفی دقیق شخصیت زن و نقشهای گوناگونی که او میتواند در خانواده ایفا کند، زنان جامعه اسلامی بیشازپیش به وظایف خویش و اهمیتی که در سرنوشت جامعه اسلامی میتوانند داشته باشند، آگاه میشوند.
سپس ارزش زن از دیدگاه آیات و روایات بیانشده و مشخص میشود که وجود اختلافات حقوقی بین زن و مرد در احکام اسلام، بهواسطه شرایط روحی و تکوینی زن بوده و این به معنای کمارزش خواندن او نیست.
با توجه به مطالب مطرحشده در این پایاننامه که به روش توصیفی و بررسی کتابخانهای جمعآوریشده؛ حاصل یافتههای این پایاننامه این است که آنچه در حال حاضر در خانواده و جامعه ایران بهعنوان نقش زن رایج شده مطلوب فقه شیعه نیست و اینکه با در نظر گرفتن تعالیم دین اسلام قلمرو و ضوابط حضور زن در خانواده و جامعه شناخته میشود.
نقش خطیر زن بهعنوان همسر و وظایفی که در قبال شوهر خویش دارد، همچنین بهعنوان مادر و اهمیت و تأثیری که در تربیت کودکان دارا است بررسی خواهد شد.
علاقه مندان می توانند چند صفحه نخست این پایاننامه را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/