| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


بررسی نقش موجود زن و نقش مطلوب آن از منظر فقه شیعه

پایان‌نامه ارشد «بررسی تطبیقی نقش موجود زن در خانواده و نقش مطلوب آن از منظر فقه شیعه» توسط جواد شجعان نگاشته و علی اکبر احمدپور، استاد راهنما و احسان لرافشار، استاد مشاور این پایان نامه در دانشگاه سیستان و بلوچستان بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه ارشد «بررسی تطبیقی نقش موجود زن در خانواده و نقش مطلوب آن از منظر فقه شیعه» توسط جواد شجعان نگاشته شده است.

علی اکبر احمدپور، استاد راهنما و احسان لرافشار، استاد مشاور این پایان نامه در دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکده الهیات و معارف اسلامی بودند.

چکیده:

عنوان رساله پیش رو «بررسی تطبیقی نقش موجود زن در خانواده و نقش مطلوب آن از منظر فقه شیعه» است.
شکی نیست که زنان در طول تاریخ از شان و موقعیت لازم و کافی برخوردار نبوده و غالبا دچار ستم‌هایی بوده‌اند.
با رشد روزافزون آگاهی‌های بشر و با افزایش آگاهی بانوان در سده‌های اخیر، به‌تدریج این پرسش به‌طور جدی مطرح‌شده است که جایگاه و نقش واقعی زنان در جامعه و مخصوصا خانواده کدام است؟

در این راستا به‌ یقین می‌توان گفت که ادیان الهی، به‌ویژه دین خاتم، بیش از همه به احیای شخصیت والای زنان همت گماشته و خداوند متعال با آگاهی کامل بهترین راه را برای سعادت و رستگاری بشر از زن و مرد فراروی آن گشوده است.

ازاین‌ رو در این رساله به دنبال این هستیم که مهم‌ترین رسالت‌های زن نقش همسری و مادری اوست  و همچنین آنچه از نقش زن در جامعه کنونی رایج شده است با برخی موازین اسلامی و قوانین خانواده هماهنگی ندارد و باعث آسیب‌هایی برای زن و خانواده می‌شود.

بنابراین سعی شده با معرفی دقیق شخصیت زن و نقش‌های گوناگونی که او می‌تواند در خانواده ایفا کند، زنان جامعه اسلامی بیش‌ازپیش به وظایف خویش و اهمیتی که در سرنوشت جامعه اسلامی می‌توانند داشته باشند، آگاه می‌شوند.

سپس ارزش زن از دیدگاه آیات و روایات بیان‌شده و مشخص می‌شود که وجود اختلافات حقوقی بین زن و مرد در احکام اسلام، به‌واسطه شرایط روحی و تکوینی زن بوده و این به معنای کم‌ارزش خواندن او نیست.

با توجه به مطالب مطرح‌شده در این پایان‌نامه که به روش توصیفی و بررسی کتابخانه‌ای جمع‌آوری‌شده؛ حاصل یافته‌های این پایان‌نامه این است که آنچه در حال حاضر در خانواده و جامعه ایران به‌عنوان نقش زن رایج شده مطلوب فقه شیعه نیست و اینکه با در نظر گرفتن تعالیم دین اسلام قلمرو و ضوابط حضور زن در خانواده و جامعه شناخته می‌شود.

نقش خطیر زن به‌عنوان همسر و وظایفی که در قبال شوهر خویش دارد، همچنین به‌عنوان مادر و اهمیت و تأثیری که در تربیت کودکان دارا است بررسی خواهد شد.

علاقه مندان می توانند چند صفحه نخست این پایان‌نامه را از اینجا ملاحظه کنند.
انتهای پیام/

کد خبر : 64121
تاريخ ثبت خبر : 16 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)