| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


بررسی نظریه والزر درباره فلسفه سیاسی اسلامی

دغدغه اصلی والزر، فهم و تفسیر رابطه میان فلسفه سیاسی اسلامی با فلسفه سیاسی یونانی است. بر اساس رهیافت والزر، تمامی مباحثی که فیلسوفان سیاسی اسلامی یا به تعبیر وی فیلسوفان سیاسی عربی تبیین کردند، برگرفته از فیلسوفان سیاسی یونانی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین محسن رضوانی استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مقاله ای که در  شماره ۳۵ فصل‌نامه معرفت فلسفی منتشر شد، با عنوان «بررسی نظریه والزر درباره فلسفه سیاسی اسلامی» به بررسی انتقادی نظریه ریچارد والزر درباره فلسفه سیاسی اسلامی می‌پردازد که خلاصه آن در ادامه می آید:

دغدغه اصلی والزر، فهم و تفسیر رابطه میان فلسفه سیاسی اسلامی با فلسفه سیاسی یونانی است. بر اساس رهیافت والزر، تمامی مباحثی که فیلسوفان سیاسی اسلامی یا به تعبیر وی فیلسوفان سیاسی عربی تبیین کردند، برگرفته از فیلسوفان سیاسی یونانی است؛ حتی در صورت عدم یافتن منبع آن مباحث، می‌توان فرض کرد که منبع اصلی یونانی مفقود شده است.

این نوع نگاه به فلسفه سیاسی اسلامی، متأثر از همان نگاه نادقیق است که فلسفه اسلامی تقلیدی است و اساساً مسلمانان به لحاظ معرفتی توانایی پرداختن به فلسفه و فلسفه سیاسی را ندارند.

بنابراین، تلاش در «منبع‌یابی یونانی»؛ عدم تمایز «فلسفه اسلامی» و «فلسفه عربی»؛ نسبت «ارسطوگرایی»، «افلاطون‌گرایی» و «نوافلاطون‌گرایی»؛ نسبت تأثیرپذیری از «آموزه‌های یهودی و مسیحی»، برخی از مباحث والزر است که این مقاله به بررسی انتقادی آن می‌پردازد.

متن کامل این مقاله را می توانید در اینجا ملاحظه کنید.

انتهای پیام/

کد خبر : 47717
تاريخ ثبت خبر : 15 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:30
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)