| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی مقاله؛


بررسی مولفه‌های‌ تمدنی میان چهار کشور ایران، عربستان، ترکیه، مالزی

فرزاد جهان بین، استادیاردانشگاه شاهد، فرشته میرحسینی، دانشجوی دکتری دانشگاه شاهد، مقاله ای با عنوان «بررسی و مقایسه مولفه‌های‌تمدنی ميان چهار كشور ايران، عربستان، تركيه، مالزی» نگاشته اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، فرزاد جهان بین، استادیار دانشگاه شاهد، فرشته میرحسینی، دانشجوی دکتری دانشگاه شاهد، مقاله ای با عنوان «بررسی و مقایسه مولفه‌های‌ تمدنی میان چهار کشور ایران، عربستان، ترکیه، مالزی» نگاشته اند که چکیده آن در ادامه می آید:

چکیده:

بر اساس نظریات روابط بین‌الملل، نظام بین‌المللی آینده، نظام «چندقطبی چند تمدنی» است. سابقه درخشان تمدن اسلامی نشانگر این امر است که این تمدن یکی از مهمترین رقبای تمدن غربی است.
در حال حاضر در میدان جهان اسلام کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عربستان، مالزی و ترکیه، بیش از دیگران به نظریه‌پردازی در راستای محوریت تمدنی پرداخته اند. در جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه ای، موضوع «تمدن نوین اسلامی» را مطرح کردند.
همزمان با این مسئله شاهد شکل گیری بحث «نوعثمانی گری» در ترکیه، «اسلام حضاری» در مالزی و تکاپوی «اسلام وهابی» عربستان برای محوریت در جهان اسلام هستیم. هریک از این کشورها تلاش دارند با طرح بحث اسلام تمدنی در میدان جهان اسلام خود را بهترین الگو معرفی کنند.
سؤال اصلی مقاله این است که کدام یک از این چهار کشور در میدان (مرز) جهان اسلام از ظرفیت ها و مؤلفه های تمدن ساز بیشتری برای محوریت (مهد) در جهان اسلام برخوردار است؟
استخراج مؤلفه های تمدن ساز، نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدهای این چهار کشور برای محوریت الگوی اسلام تمدنی را نشان می‌دهد.
بر اساس یافته های تحقیق جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بیشتری در مقایسه با سایر کشورها برای تبدیل شدن به محوریت تمدنی در میدان جهان اسلام برخوردار است.

علاقه مندان می توانند کل این مقاله را در اینجا ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 58434
تاريخ ثبت خبر : 27 آذر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:40
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)